C.D.1.1.10.10.9 Hvad er konsekvensen, hvis oplysninger om fx minimumsindkomsten indsendes for sent eller ikke er tilstrækkelig?
Indhold
I dette afsnit beskrives, hvad de skattemæssige konsekvenser er, hvis investeringsinstituttet ikke indsender oplysninger om fx at være minimumsbeskattet eller oplysninger om minimumsindkomsten ikke indsendes til tiden eller ikke er korrekte.
Konsekvenser hvis oplysninger om minimumsindkomsten indsendes for sent eller ikke er korrekte
Hvis meddelelse som omtalt i C.D.1.1.10.8.3 Hvornår skal det besluttes, at foreningen skal være minimumsbeskattet og beskattes af udbytter fra danske selskaber? "Hvornår skal det besluttes, at foreningen skal være minimumsbeskattet?" eller C.D.1.1.10.10.8 "Hvornår skal oplysninger om minimumsindkomsten sendes til Skattestyrelsen?" eller dokumentation ikke indsendes rettidigt, eller der ikke gives rettidige og korrekte oplysninger om minimumsindkomsten mv. til værdipapircentral eller deltagernes pengeinstitut mv. her i landet, efter regler udstedt i medfør af skatteindberetningslovens § 18, stk. 5, og depositarer eller kontoførere i udlandet, så de kan indsende rettidig indberetning, overgår deltagerne til at blive beskattet efter reglerne i ABL §§ 19 A, 19 B eller 19 C.
Med virkning fra og med den 1. januar 2022 er LL (ligningsloven) § 16 C, stk. 12 ændret. Efter ændringen er manglende rettidig indsendelse af valg af status som investeringsinstitut med minimumsbeskatning ikke omfattet af bestemmelsen. Begrundelsen er, at det er tilstrækkeligt, at den manglende indsendelse af denne oplysning bevirker, at investeringsinstituttet først et år senere kan bekattes som et minimumsbeskattet investeringsinstut. Desuden er "indkomstår" ændret til "kalenderår". Se lov nr. 1179 af 8. juni 2021.
I år, hvor dokumentationen er forsinket eller utilstrækkelig, ændrer instituttet status til investeringsselskab efter ABL § §§ 19 A, 19 B eller 19 C > med virkning for det år, som dokumentationen vedrører, og de følgende 4 år.
Såfremt der mangler rettidige og korrekte oplysninger fra flere på hinanden følgende år som investeringsinstitut med minimumsbeskatning, fastholdes beskatningen efter ABL §§ 19 A, 19 B eller 19 C fra og med det første år, der mangler rettidige og korrekte oplysninger for, til og med 4 år efter det seneste år, der mangler rettidige og korrekte oplysninger for.
Det er ens for danske og udenlandske investeringsinstitutter, og skyldes, at de udenlandske institutter ikke er under dansk jurisdiktion i øvrigt.
Se LL (ligningsloven) § 16 C, stk. 12.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil