Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2022-1
<< >>

C.B.1.7.12 Opgørelse af ikke-fradragsberettiget tab ved skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta

Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne for opgørelse af ikke-fradragsberettigede tab på fordringer, når den skattepligtige har udarbejdet skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta efter reglerne i SKL (skattekontrolloven) § 3 C.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Skatteregnskab i fremmed valuta
  • Skift i den skattemæssige regnskabsvaluta
  • Ikrafttrædelse og senere lovændringer.

Regel

Den skattepligtige har mulighed for at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta. Se SKL (skattekontrolloven) §§ 29 - 35.

Der er en regel om opgørelse af ikke-fradragsberettigede tab på

  • koncerninterne fordringer (KGL (kursgevinstloven) § 4, stk. 1) og
  • fordringer på nærtstående personer og selskaber, som den skattepligtige er hovedaktionær i (KGL (kursgevinstloven) § 14, stk. 2).

Se KGL (kursgevinstloven) § 26 A.

Det ikke-fradragsberettigede tab opgøres på grundlag af den oprindelige anskaffelsessum og afståelsessum omregnet til valutakursen på tidspunktet for fordringens erhvervelse.

Det opgjorte tab omregnes med valutakursen på skæringstidspunktet efter SKL (skattekontrolloven) §§ 29 - 35, for hvert skift i den skattemæssige regnskabsvaluta fra fordringens erhvervelse til fordringens afståelse.

Ved at opgøre det ikke-fradragsberettigede tab på denne måde, sikres det, at det ikke-fradragsberettigede tab bliver opgjort i regnskabsvalutaen på tidspunktet for erhvervelsen og til valutakurserne på dette tidspunkt.

Bemærk

Det er et vilkår for adgangen til at udarbejde skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta, at virksomheden rettidigt har sendt en meddelelse til Skattestyrelsen

  • hvilken valuta der ønskes anvendt, og
  • hvilken centralbanks kurs der ønskes anvendt ved omregningen af resultatet.

Meddelelsen er indsendt rettidig, hvis meddelelsen er indgivet senest inden begyndelsen af det første indkomstår, for hvilket, der vælges en anden valuta end den danske.

Skatteregnskab i fremmed valuta

Opgørelser mv. af betydning for skatteansættelsen foretages i den valgte fremmede valuta inden omregningen af resultatet til dansk kroner. Se SKL (skattekontrolloven) §§ 29 - 35.

Dette indebærer, at kursgevinster og tab på fordringer og gæld i den valgte skatteregnskabsvaluta skal opgøres uden hensyn til valutakursændringer i forhold til danske kroner. Det betyder også, at kursgevinster og tab på fordringer og gæld i

  • fremmed valuta, der ikke er den valgte skatteregnskabsvaluta, opgøres i forhold til den valgte valuta i stedet for i forhold til danske kroner
  • danske kroner opgøres i forhold til den valgte skatteregnskabsvaluta, hvorved valutakursændringer på danske kroner indgår i opgørelsen.

Skift i den skattemæssige regnskabsvaluta

Ved senere skift af skatteregnskabsvaluta, skal det ikke-fradragsberettigede tab omregnes til den nye valuta. Denne omregning sker til kursen pr. skæringstidspunktet for overgangen til den nye skatteregnskabsvaluta. Dette skyldes, at der sker en omregning af anskaffelsessummen efter SKL §§ 29 - 35 på dette tidspunkt.

Bestemmelsen sikrer, at det ikke-fradragsberettigede tab omregnes til den nye valuta, så den del af anskaffelsessummen i den nye valuta, som tabes, ikke kan fradrages.

Endnu et skift i regnskabsvaluta

Hvis der senere foretages endnu et skift i skatteregnskabsvalutaen, omregnes det ikke-fradragsberettigede tab, som blev opgjort ved omregningen ved det første skift i skatteregnskabsvaluta, til kursen pr. skæringstidspunktet for det senere skifte i skatteregnskabsvaluta.

Ikrafttrædelse og senere lovændringer

KGL (kursgevinstloven) § 26 A er indsat ved lov nr. 422 af 6. juni 2005 § 2, nr. 1 og har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2005 eller senere.

For virksomheder, der for regnskabsår, der påbegyndes tidligere end 1. juli 2005, efter Rådets forordning 1606/2002/EF af 19. juli 2002 har pligt til at anvende fremmed valuta i deres regnskab, har loven virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2005 eller senere.

Ved lov nr. 724 af 25. juni 2010 blev KGL (kursgevinstloven) § 26 A, stk. 3 ophævet, som en konsekvens af ophævelsen af mindsterentereglen.

KGL (kursgevinstloven) § 26 A, stk. 3 er ophævet med virkning for fordringer, der erhverves henholdsvis påtages den 27. januar 2010 eller senere.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.