A.C.3.8.2.2 Revisornævnets kompetence og reaktionsmuligheder
Indhold
Dette afsnit handler om Revisornævnets kompetence og reaktionsmuligheder.
Afsnitte omhandler
- Revisornævnets kompetence
- Revisornævnets reaktionsmuligheder
Revisornævnets kompetence
Revisornævnet bedømmer, om revisor ved udførelsen af erklæringsopgaver har tilsidesat de pligter, som stillingen medfører, og derved har tilsidesat god revisorskik i forbindelse med de påtegninger, udtalelser eller erklæringer, der er nævnt i revisorlovens § 1, stk. 2.
I forbindelse med revisors afgivelse af andre erklæringer efter revisorlovens § 1, stk. 3, der i øvrigt kræves i henhold til lovgivningen eller ikke udelukkende er bestemt til hvervgiverens eget brug, bedømmer Revisornævnet alene, om revisor har undladt at udvise professionel kompetence og omhu.
Revisornævnets reaktionsmuligheder
Finder nævnet, at revisor ikke har overholdt gældende regler, kan nævnet tildele revisor en advarsel eller pålægge denne en bøde på ikke over 300.000 kr. I særlig grove tilfælde kan nævnet tildele bøder på op til 600.000 kr. Se revisorlovens § 44, stk. 1.
Nævnet kan i alvorlige tilfælde frakende retten til at udøve revisorvirksomhed. Der er også mulighed for at frakendelse kan ske betinget. Se revisorlovens § 44, stk. 2 og 4 .
Revisornævnets kendelser skal offentliggøres. Se revisorlovens § 44, stk. 8, jf. tillige § 47 c. Offentliggørelse bliver foretaget i anonymiseret form for fysiske personer, dog med undtagelse af frakendelser og forbud.
Revisornævnet er den øverste administrative instans på området, og nævnet træffer den endelige administrative afgørelse i klagesagen. Det er således ikke muligt at klage over afgørelsen til nogen anden, administrativ myndighed. Se revisorlovens § 51, stk. 3.
Den afgørelsen vedrører, kan i stedet for indbringe afgørelsen for domstolene. Dette gælder for Revisornævnets afgørelser. Der henvises til revisorlovens § 44, stk. 2, 3. pkt, jf. tillige § 52, stk. 1.
Revisorlovens § 44, stk. 3, giver mulighed for, at revisor kan pålægges forbud mod at udøve funktioner i en revisionsvirksomhed.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil