A.C.2.1.2.1.5.5 Ikke fritaget for pligt til at indgive oplysninger
Regel
En skattepligtig, som ikke modtager en årsopgørelse, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, eller en servicemeddelelse, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2, er ikke af denne grund fritaget for at give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2.
Se SKL (skattekontrolloven) § 9.
SKL (skattekontrolloven) § 9 er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 1, stk. 4, 2. pkt. Se nærmere nedenfor.
Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov
Tidligere SKL (skattekontrolloven) | Gældende SKL (skattekontrolloven) | Indholdet af ændringer |
§ 1, stk. 4, 2. pkt. | § 9 | Efter bestemmelsen er en skattepligtig, som ikke modtager en årsopgørelse, jf. § 8, stk. 1, eller en servicemeddelelse, jf. § 8, stk. 2, ikke af denne grund fritaget for at give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2. Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende skattekontrollovs § 1, stk. 4, 2. pkt., med den ændring, afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet giver anledning til. Dog er det for fuldstændighedens skyld tilføjet, at heller ikke den manglende modtagelse af en servicemeddelelse fritager den skattepligtige for at give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i § 2. |
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 1, stk. 4, 2. pkt., med den ændring, som afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet giver anledning til. Dog er det for fuldstændighedens skyld tilføjet, at heller ikke den manglende modtagelse af en servicemeddelelse fritager den skattepligtige for at give Skatteforvaltningen oplysninger som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 2.
Efter SKL (skattekontrolloven) § 2 er udgangspunktet, at enhver, der er skattepligtig her til landet, årligt har pligt til at opfylde sin oplysningspligt over for Skatteforvaltningen.
Bestemmelsen vil kunne have betydning for det tilfælde, at der bliver rejst tvivl om, hvorvidt den skattepligtige har modtaget en årsopgørelse fra Skatteforvaltningen, og den skattepligtige burde have foretaget tilføjelser om skattepligtig indkomst m.v., som Skatteforvaltningen ikke kender til. Bestemmelsen vil betyde, at den skattepligtige i sådanne situationer ikke vil kunne unddrage sig et strafferetligt ansvar, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Det samme gælder, hvis en skattepligtig ikke har modtaget en servicemeddelelse, og Skatteforvaltningen ikke har alle oplysninger til fastsættelse af en korrekt ansættelse. I den situation vil den skattepligtige kunne gøre Skatteforvaltningen opmærksom herpå bl.a. i TastSelv på Skatteforvaltningens digitale platforme.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil