A.B.1.2.9.8.3.2 Europa-Kommissionens rolle: standardformularer og sprogordning
Selv om udvekslingen juridisk skal ske mellem to medlemsstaters kompetente myndigheder, jf. DAC6 artikel 8ab, stk. 13, er Kommissionen ved artikel 9ab, stk. 16, tillagt forpligtelser til at facilitere udvekslingen. Kommissionen skal:
- Udvikle standardformularer til brug ved udvekslingen, jf. DAC artikel 8ab, stk. 16, og artikel 20, stk. 5, litra b, begge affattet ved DAC6.
- Udvikle et sikkert centralregister til opsamling af oplysningerne og stille teknisk og logistisk støtte til rådighed herfor, jf. DAC artikel 21, stk. 5, 2. afsnit, som affattet ved DAC6. Registret skal være udviklet senest den 31. december 2019.
Ifølge DAC6 artikel 21, stk. 5, 2. afsnit, skal standardformularerne være udviklet inden den 30. juni 2019. Standardformularer og sprogordning har nu hjemmel i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2019/532 af 28. marts 2019 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2015/2378 for så vidt angår standardformularer, herunder sprogordninger, til den obligatoriske automatiske udveksling af oplysninger om indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger. Det fremgår af artikel 2 e, stk. 3, i gennemførelsesforordningen, som indsat ved gennemførelsesforordning 2019/532, at sprogordningen skal være den samme som i artikel 2 a, stk. 3, i gennemførelsesforordningen. Artikel 2 a, stk. 3, fastslår, at udpegede centrale elementer også skal udveksles på engelsk. Artikel 2 a, stk. 3, er indsat ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2016/1963 af 9. november 2016 om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2015/2378 for så vidt angår standardformularer og sprogordninger, der skal anvendes i forbindelse med Rådets direktiv (EU) 2015/2376 og (EU) 2016/881.
De centrale elementer, der skal udveksles på engelsk, skal også indberettes på engelsk af den indberetningspligtige, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 2. Se afsnit A.B.1.2.9.8.1.1 Generelle regler for indberetning af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger.1.2 ovenfor.
Kommissionen har udviklet et sikkert centralregister (Central Directory) på medlemsstatsniveau for administrativt samarbejde på beskatningsområdet med henblik på automatisk udveksling af oplysninger mellem EU’s medlemsstater. Centralregisteret stilles til rådighed til udveksling af DAC6-indberetninger mellem skattemyndighederne i EU’s medlemsstater. Registeret har to funktioner: 1) det er hertil de enkelte EU medlemsstaters skattemyndigheder skal afsende deres nationale indberetninger, og 2) det er her de enkelte EU-medlemsstater kan hente DAC6- indberetninger til deres egne databaser til brug for analyse og sagsbehandling. Centralregistret skal indeholde alle de indberettede oplysninger fra alle medlemsstater.
Ifølge DAC6 artikel 8ab, stk. 17, har Kommissionen ikke adgang til visse nærmere opregnede oplysninger blandt de oplysninger, der indberettes til centralregistret. Baggrunden er, at disse konkrete oplysninger om personers og virksomheders identitet samt ordningernes detaljer ikke er nødvendige for, at Kommissionen kan yde den forudsatte tekniske og logistiske støtte til medlemsstaterne i relation til DAC6.
Bemærk: Det kan sluttes modsætningsvis fra bestemmelsen, at medlemsstaterne har adgang til alle indgivne oplysninger, herunder også oplysninger, som er indgivet uden angivelse af, at de formodes at være relevante for den pågældende medlemsstat.
De oplysninger, som Kommissionen ifølge artikel 8ab, stk. 17, ikke har adgang til, er:
- Identitetsoplysninger vedrørende mellemmænd og skatteydere, jf. artikel 8ab, stk. 14, litra a. Se afsnit A.B.1.2.9.8.1.1 Generelle regler for indberetning af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger.1.1. om BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 1.
- Resumé af den indberetningspligtige grænseoverskridende ordning, jf. artikel 8ab, stk. 14, litra c. Se afsnit A.B.1.2.9.8.1.1 Generelle regler for indberetning af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger.1.3. om BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 3.
- Identifikation af eventuelle andre personer, der sandsynligvis vil blive berørt, jf. artikel 8ab, stk. 14, litra h. Se afsnit A.B.1.2.9.8.1.1 Generelle regler for indberetning af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger.1.8 om BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 8.
Det kan sluttes modsætningsvis heraf, at Kommissionen har adgang til de øvrige oplysninger, som er indgivet.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil