Hvordan forholder reglen om meroffentlighed til reglerne om tavshedspligt?
A.A.6.2.2.2.7 Meroffentlighed efter forvaltningsloven
Efter FVL § 10, stk. 1, har en forvaltningsmyndighed pligt til at overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger, der er undtaget fra aktindsigt, efter meroffentlighedsprincippet. I forbindelse med behandlingen af en anmodning om aktindsigt skal forvaltningsmyndigheden således overveje, om der kan gives aktindsigt i videre omfang end hvad der følger af FVL §§ 12-15 b.
Der kan gives aktindsigt i videre omfang, medmindre det vil være i strid med anden lovgivning, herunder reglerne om tavshedspligt og regler om behandling af personoplysninger. Se FVL § 10, stk. 1.
Hvis myndigheden ikke på grund af reglerne om tavshedspligt er afskåret fra at meddele aktindsigt efter meroffentlighedsprincippet, skal myndigheden kunne begrunde et afslag nærmere med de hovedhensyn, som myndigheden har lagt vægt på, jf. FVL § 24. Der foretages i den forbindelse en afvejning af modstående interesser, hvor der på denne side tages hensyn til styrken, svagheden eller fraværet af den aktindsigtssøgendes interesse i at få indsigt i de pågældende dokumenter og oplysninger, og på den anden side styrken af den beskyttelsesinteresse, der ligger bag den pågældende undtagelsesbestemmelse og andre lovlige hensyn. Se FOB 2009, 5-3 om Afvejning af hensyn og udformning af begrundelse ved afslag på meraktindsigt (J.nr. 2009-1997-601).
Det fremgår af FVL § 10, stk. 2, at meroffentlighedsprincippet også gælder i forbindelse med behandling af anmodning om aktindsigt i dokumenter og oplysninger, som indgår i sager, der er undtaget fra aktindsigt efter FVL § 11, herunder sager om strafferetlig forfølgning af lovovertrædelser.
I disse typer sager skal myndigheden foretage en samlet og overordnet vurdering af, om der bør meddeles aktindsigt i dokumenter og oplysninger. Det indebærer, at der skal foretages en mere generel vurdering af, om de hensyn, der begrunder undtagelsen af den pågældende type sager fra retten til aktindsigt, kan antages at gælde på det tidspunkt, hvor anmodningen om aktindsigt modtages.
Oversigt over udtalelser fra Folketingets Ombudsmand
Skemaet viser relevante udtalelser på området:
Udtalelser fra Ombudsmanden | Udtalelsen i stikord | Kommentarer |
Udtalelse fra Ombudsmanden | ||
FOB 2009, 5-3 | Afslag på meraktindsigt forudsætter, at myndigheden udøver et konkret skøn, og at de hovedhensyn, som er bestemmende for skønsudøvelsen indgår i et skriftligt afslag på meraktindsigt, jf. forvaltningslovens § 24 om begrundelse. |
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil