A.A.3.12.3 Bortfald af bindende virkning ved oprindelige mangler
Indhold
Dette afsnit handler om, hvornår et bindende svar kan bortfalde ved urigtige forudsætninger (oprindelige mangler).
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Oversigt over, hvornår et enkeltstående forkert bindende svar kan tilbagekaldes
- Varsel
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Regel
I tilfælde hvor et enkeltstående bindende svar for direktivbaserede afgifter er i strid med EU-retten, skal det bindende svar tilbagekaldes.
Hvis et enkeltstående bindende svar for ikke-direktivbaserede afgifter er i strid med EU-retten, skal det bindende svar tilsvarende tilbagekaldes.
Er det enkeltstående bindende svar for ikke-direktivbaserede afgifter derimod alene i strid med dansk lovgivning og dansk praksis, kan der ikke ske tilbagekaldelse af et sådant enkeltstående urigtigt bindende afgiftssvar.
SFL (skatteforvaltningsloven) § 25, stk. 2 regulerer, hvornår SKAT kan ophæve et bindende svar inden for bindingsperioden.
I SKM2015.798.LSR tiltrådte Landsskatteretten, at SKATs bindende svar var i strid med EU-retten, hvorfor svaret kunne tilbagekaldes. Landsskatteretten anså et varsel på 3 måneder for passende og rimeligt til at indrette sig på, at SKATs svar ikke længere var bindende.
Eksempel
Skatterådet traf afgørelse om, at Rådets bindende svar til spørger af 24. marts 2015 (SKM2015.280.SR), ikke længere er bindende, idet svaret er i strid med EU-retten. Afgørelsen træder i kraft med 3 måneders varsel. Se SKM2018.453.LSR og SKM2018.452.LSR.
Oversigt over, hvornår et enkeltstående forkert bindende svar kan tilbagekaldes
Nedenstående skema viser en oversigt over, i hvilke tilfælde den bindende virkning af et enkeltstående forkert bindende svar kan tilbagekaldes.
Direktivbaserede afgifter | Ikke-direktiv-baserede afgifter | |
Enkeltstående bindende afgiftssvar i strid med EU-retten | Kan tilbagekaldes | Kan tilbagekaldes |
Enkeltstående bindende afgiftssvar i strid med dansk lovgivning og dansk praksis | Kan tilbagekaldes 1) | Kan ikke tilbagekaldes |
1) Det forudsættes, at dansk lovgivning og praksis er i overensstemmelse med EU-retten.
Varsel
I tilfælde hvor et enkeltstående bindende svar for direktivbaserede afgifter er i strid med EU-retten og derfor skal tilbagekaldes, skal Skatteforvaltningen tilbagekalde svaret direkte over for indehaveren af det bindende svar. Tilbagekaldelsen skal ske med fremadrettet virkning med et passende varsel, der fastsættes med udgangspunkt i indehaverens konkrete situation. Varslet vil som udgangspunkt ikke være kortere end tre måneder.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsskatteretskendelse | ||
SKM2018.453.LSR | Skatterådet havde den 24. marts 2015 (SKM2015.282.SR) afgivet et bindende svar om, at taxameterstilskud til en uddannelsesinstitution ikke skulle medregnes ved opgørelse af den delvise momsfradrags-procent efter momslovens § 38, stk. 1. Den 26. april 2016 blev det bindende svar tilbagekaldt, idet det blev anses for at være i strid med EU-retten, jf. skatteforvaltningslovens § 25, stk. 2. Landsskatteretten tiltrådte, at det bindende svar måtte anses for at være i strid med EU-retten og stadfæstede derfor afgørelsen om tilbagekaldelse. Tilsvarende måtte en kendelse fra Landsskatteretten fra 2003 anses for at være tilsidesat af den efterfølgende praksis ved EU-domstolen. | Tidligere instans SKM2016.186.SR stadfæstet. Se tilsvarende SKM2018.452.LSR, som stadfæster SKM2016.185.SR. |
SKM2015.798.LSR | Landskatteretten tiltræder, at SKATs bindende svar er i strid med EU-retten, hvorfor svaret kan tilbagekaldes. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 25, stk. 2. Et varsel på 3 måneder blev anset for passende og rimeligt til at indrette sig på, at SKATs svar ikke længere er bindende. |
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil