Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

H.A.9.1.1 Oplysninger fra ejendomsejer

Indhold

Dette afsnit omhandler oplysninger fra ejendomsejer.

Det er afgørende for ensartede og præcise ejendomsvurderinger, at det nødvendige datagrundlag er til stede. Vurderingsstyrelsen har derfor mulighed for at supplere de oplysninger, der indhentes fra offentlige registre, med oplysninger fra ejendomsejeren.

Det følger af EVL § 53, 1. pkt., at ejeren eller en tidligere ejer af en ejendom efter anmodning fra told- og skatteforvaltningen [Vurderingsstyrelsen], skal meddele oplysninger om ejendommen, som efter told- og skatteforvaltningens [Vurderingsstyrelsens] skøn er nødvendige for vurderingen af denne ejendom eller af andre ejendomme, og som ikke allerede er registreret hos told- og skatteforvaltningen [Vurderingsstyrelsen].

Bestemmelsen indebærer en pligt for ejere af ejendomme til at medvirke til at tilvejebringe et oplyst grundlag for ejendomsvurderingerne. Samme pligt påhviler de tidligere ejere, for så vidt de ligger inde med de oplysninger, der udbedes.

Når oplysninger om en ejendom kan være nødvendige for vurderingen af andre ejendomme, skyldes det bl.a., at vurderinger af ejerboliger efter ejendomsvurderingsloven sker med udgangspunkt i salgspriser for relevante referenceejendomme. Forhold, der vedrører en ejendom, kan derfor have betydning for vurderingen af andre ejendomme.

Der kan også opstå den situation, hvor ejeren af ejendom A påberåber sig forhold, som vedrører ejendom B, men som ejeren samtidig mener har betydning for vurderingen af ejendom A. I sådanne tilfælde kan det være nødvendigt for Vurderingsstyrelsen at bede om oplysninger hos ejeren af ejendom B.

Det kan også være relevant at bede om oplysninger hos en tidligere ejer, da en tidligere ejer kan være i besiddelse af oplysninger, som en nuværende ejer ikke har, fx historisk billedmateriale. En tidligere ejer har i så fald pligt til at meddele de udbedte oplysninger til Vurderingsstyrelsen. En tidligere ejer har dog ikke pligt til at opbevare oplysninger om en ejendom, som den pågældende har ejet. Oplysninger fra tidligere ejere kan derfor kun forlanges afgivet, i det omfang den tidligere ejer faktisk ligger inde med dem. Det kunne fx være billedmateriale.

Forpligtelsen til at meddele oplysninger relaterer sig til forhold vedr. ejendommen som sådan. Forpligtelsen relaterer sig således ikke til oplysninger om lejeniveauer, omkostningsniveauer og forrentningskrav mv. til brug for beregning af normtal, hvad enten sådanne oplysninger efterspørges af Vurderingsstyrelsen, brancheorganisationer eller andre, som potentielt kunne tænkes at indhente sådanne oplysninger. Der er således ikke hjemmel til at pålægge nuværende eller tidligere ejere at meddele andre typer af oplysninger end de oplysninger, der er omfattet af § 53. Andre oplysninger kan alene udbedes efter almindelige forvaltningsretlige regler.

Det følger af EVL § 53, 2. pkt., at oplysningerne efter 1. punktum skal gives indenfor de frister og i den form, der bestemmes af told- og skatteforvaltningen [Vurderingsstyrelsen]. Der henvises til bekendtgørelse nr. 1301 af 14. november 2018 om digital kommunikation på Skatteministeriets område, hvor det af § 8 fremgår, at meddelelser mv. om ejendomsvurdering kan gøres tilgængelig for den enkelte via Vurderingsportalen. Borgere, der er fritaget for digital post, kan sende oplysningerne pr. post.

Undlader ejeren eller tidligere ejere af den ejendom, der skal vurderes, at efterkomme en anmodning fra Vurderingsstyrelsen om oplysninger, vil den manglende eller utilstrækkelige medvirken efter omstændighederne kunne få bevismæssig skadevirkning, således at Vurderingsstyrelsen ved utilstrækkelige eller manglende oplysninger foretager ansættelsen skønsmæssigt på det foreliggende grundlag. Det betyder, at Vurderingsstyrelsen kan meddele ejeren eller den tidligere ejer, at sagen må forventes afgjort på det foreliggende grundlag, medmindre ejeren eller den tidligere ejer bidrager med de ønskede oplysninger. Anvendelse af bevismæssig skadevirkning forudsætter dog - i overensstemmelse med almindelige forvaltningsretlige principper - at Vurderingsstyrelsen nærmere har præciseret arten af de oplysninger, der ønskes, og eventuelt også vejledt ejeren om, hvordan oplysningerne kan fremskaffes.

Undlader ejeren eller den tidligere ejer forsætligt eller groft uagtsomt at afgive oplysninger, de skal afgive efter EVL § 53 bestemmelsen, eller afgiver ejeren urigtige eller vildledende oplysninger, kan der pålægges straf efter EVL § 79. Der henvises til afsnit H.A.11 Straffebestemmelser om straffebestemmelser.

Foruden retten til at anmode om oplysninger efter EVL § 53 har Vurderingsstyrelsen efter de almindelige forvaltningsretlige principper mulighed for at anmode ejendomsejerne om konkrete oplysninger vedrørende landets ejendomme, uden at dette indebærer en pligt, der kan medføre sanktioner, hvis oplysningerne ikke afgives.

Ejendomsejerne har herudover i forbindelse med deklaration eller anden partshøring mulighed for at supplere de faktiske oplysninger, som Vurderingsstyrelsen er i besiddelse af, så vurderingen kan foretages på det bedst mulige grundlag. Se nærmere herom afsnit A.A.7.4.10.1 Deklarationsproceduren og partsinddragelse om deklarationsproces og partsinddragelse, herunder om eksempler på hvilke konkrete forhold, der alene inddrages, hvis ejeren gør opmærksom på det.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.