Hvordan kan en afdragsordning med SKAT ændres?
G.A.3.1.1.1.3.6 Ændring af en afdragsordning
Indhold
Afsnittet beskriver, hvornår restanceinddrivelsesmyndigheden kan ændre en eksisterende afdragsordning, og hvornår restanceinddrivelsesmyndigheden kan acceptere en afdragsordning i stedet for en lønindeholdelse.
Afsnittet indeholder:
- Ændring af en eksisterende afdragsordning
- Forhøjelse af afdraget
- Afdragsordning i stedet for lønindeholdelse
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Ændring af en eksisterende afdragsordning
Når skyldners økonomiske forhold ændres, så kan restanceinddrivelsesmyndigheden træffe afgørelse om at ændre afdragsbeløbet i en eksisterende afdragsordning. Sex gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 10,x stk. 10, 1 pkt.
Forhøjelse af afdraget
Som beskrevet ovenfor, kan restanceinddrivelsesmyndigheden træffe afgørelse om at ændre afdragsbeløbet i en eksisterende afdragsordning, hvis skyldners økonomiske forhold ændrer sig. Hvis ændringen medfører en forhøjelse af afdragsprocenten eller det beløb, skyldner afdrager, skal restanceinddrivelsesmyndigheden varetage regler om varsel som beskrevet i gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 1 (som ændret ved BEK nr. 1600 af 10. november 2020 i § 1, nr. 4 og nr. 5). Se gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 10, 2 pkt.
Når skyldner har anmodet om, at restanceinddrivelsesmyndigheden foretager en konkret betalingsevnevurdering, kan restanceinddrivelsesmyndigheden fastsætte en afdragsordning hos skyldner med det afdrag, som kan fastsættes på baggrund af den konkrete betalingsevnevurdering, selvom afdraget efter betalingsevnevurderingen er højere end afdraget efter tabeltrækket. Se SKM2007.647.SKAT.
Efter gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 6 vil en skyldners indsendelse af budgetskema til restanceinddrivelsesmyndigheden anses som en anmodning om, at afdragsordningen ønskes fastsat efter en konkret betalingsevnevurdering. Se afsnit G.A.3.1.1.1.3.4 om betalingsevnevurdering efter gældsinddrivelsesbekendtgørelsens § 10, stk. 6.
Afdragsordning i stedet for lønindeholdelse
Hvis en skyldner anmoder om det, kan restanceinddrivelsesmyndigheden efter en konkret vurdering give skyldneren tilladelse til at afvikle sin restance gennem en afdragsordning, i stedet for at restanceinddrivelsesmyndigheden foretager inddrivelse af restancen ved lønindeholdelse. Det er dog en forudsætning, at de almindelige betingelser for en fastsættelse af afdragsordning er opfyldt. Se hertil G.A.3.1.1.1.3 Fastsættelse af afdragsordning.
Se også
Se også SKM2006.158.SKAT om fastsættelse af en afdragsordning i stedet for inddrivelse ved lønindeholdelse.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Kommentarer |
xLandsskatterettenx | ||
SKM2007.627.LSR | Landsskatteretten vurderede, at lønindeholdelsesprocenten på grundlag af en betalingsevnevurdering kunne fastsættes højere end efter tabellen i den dagældende gældsinddrivelsesbekendtgørelses § 5, stk. 1(nu § 10, stk. 1), selv om der ikke forelå særlige omstændigheder. | Det er på baggrund af Landsskatterettens afgørelse Gældsstyrelsens opfattelse, at det samme må gøre sig gældende i forhold til afdragsprocenten. Derfor er det Gældsstyrelsens opfattelse, at restanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af en konkret betalingsevnevurdering kan fastsætte højere afdrag end efter tabeltrækket. |
SKM-meddelelser | ||
SKM2006.158.SKAT | I denne meddelelse fastsættes de nærmere retningslinjer for, hvornår en afdragsordning kan træde i stedet for en lønindeholdelse. | Det bemærkes, at meddelelsen bygger på den formulering af den dagældende gældsinddrivelsesbekendtgørelses § 5, stk. 7 (nu § 10, stk. 11), men at der ikke er sket materielle ændringer af bestemmelsens ordlyd, hvorfor meddelelsen stadigvæk vurderes at være gældende. |
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil