Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

F.A.9.6.5 Undtagelse fra kravet om oprindelsesdokumentation

I visse undtagelsestilfælde skal der ikke fremlægges oprindelsesbeviser ved import. For eksempelvis GSP-ordningen gælder følgende:

I GF art. 97 kan man finde denne undtagelsesbestemmelse. Der skal ikke fremlægges FORM A certifikat eller fakturaerklæring i de tilfælde, hvor produkterne indgår i småforsendelser fra private afsendere til private modtagere eller medbringes af rejsende i deres personlige bagage. Dette er dog under forudsætning af, at sådanne produkter:

  • Ikke indgår i import af handelsmæssig karakter.

  • Er angivet som produkter, der opfylder betingelserne for at være omfattet af GSP-ordningen.

En import betragtes ikke som "import af handelsmæssig karakter", hvis alle af de følgende betingelser er opfyldt:

  • Der er tale om lejlighedsvis import

  • Importen består udelukkende af produkter bestemt til personlig brug for modtagerne eller de rejsende eller deres familie

  • At det klart fremgår af produkternes beskaffenhed og mængde, at de ikke importeres i kommercielt øjemed.

Værdien af de produkter som indføres, må ikke overstige 500 Euro ved småforsendelser, eller 1.200 Euro, når der er tale om produkter der indgår i rejsendes personlige bagage. Dette må ikke forveksles med grænsen for toldfri indførsel efter rejsegodsreglerne. Se afsnit F.A.27.

Kontrol af oprindelsesdokumentation

Det er vigtigt for toldmyndighederne at kunne kontrollere, om den oprindelsesdokumentation, der bliver fremlagt er ægte, samt at de oplysninger, der er anført, er de korrekte. Derfor er der mellem myndighederne i aftalelandene og EU indgået et administrativt samarbejde, som skal sikre, at disse myndigheder kan udveksle relevante oplysninger. Dette samarbejde er obligatorisk.

Adgangen til toldpræference (nedsat told) er betinget af, at aftalelandene har opbygget og opretholder administrative strukturer, som gør det muligt at have en effektiv forvaltning af handelsaftalen. Myndighederne i disse aftalelande forpligter sig også derved til at yde den nødvendige bistand til toldmyndighederne i EU og omvendt. Det er dette administrative samarbejde, som danner rammen for oprindelseskontrollen af den dokumentation som fremlægges for at opnå præferencetold.

Hvis toldmyndighederne i EU er i tvivl om rigtigheden af de oplysninger, som er anført på certifikatet ved import, kan dette sendes til verifikation hos toldmyndighederne i aftalelandet. Verifikation kan enten foretages ved stikprøver, eller hvis der er begrundet tvivl om dokumenternes ægthed.

Hvis det herefter viser sig, at dokumentationen var udstedt på et forkert grundlag - ex. levede varerne ikke op til kravene for at opnå oprindelse, eller eksportøren ikke kunne fremvise korrekt dokumentation, vil toldmyndighederne opkræve den fulde tarifmæssige told. Det er derfor i importørenes egen interesse på forhånd at sikre sig, at de har den rigtige information om varernes oprindelse eller i deres kontrakt med leverandøren, at sikre sig kompensation for det tilfælde, at varerne ikke har den angivne oprindelse.

EU Kommissionen offentliggør en "meddelelser til importørerne" i EU-tidende, for at informere importørerne i EU om de tilfælde, hvor der er rimelig tvivl om oprindelsen af varer der er omfattet af toldpræferencer. Hvis en "meddelelse til importørerne" er blevet offentliggjort i EU-tidende af Kommissionen, kan de erhvervsdrivende i EU ikke påberåbe sig god tro med hensyn til de varer, som er omfattet af denne meddelelses anvendelsesområde.

I SKM2015.508.HR vedrørende import af cykler fra Cambodja, fastslog Højesteret, at selskabet måtte anses for generelt at have sikret sig, at samarbejdspartneren i Cambodja faktisk ville være i stand til at opfylde betingelserne for præference behandling. Dog havde de ikke truffet foranstaltninger som reelt sikrede selskabet, at de enkelte leverancer af cykler fra Cambodja opfyldte kravene til toldmæssig præferencebehandling, herunder i lyset af reglerne om oprindelse og regional kumulation. Selskabet havde ikke påvist, at det i den periode, hvor importen af cyklerne fandt sted, havde udvist den fornødne omhu for at sikre sig, at samtlige betingelser for præferencebehandling var opfyldt. Selskabet havde herefter ikke krav på tilbagebetaling af tolden.

Se mere om reglerne for godtgørelse og fritagelse for told i afsnit F.A.13.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.