Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

F.A.9.2.3.2 To eller flere lande er involveret i fremstillingen af produktet

Det er ikke altid muligt, at en vare kan være fuldt ud fremstillet i et enkelt land eller område. Det kan forekomme, at to eller flere lande har deltaget i en vares fremstilling. Oprindelsen er i det land eller område, hvor den væsentlige og økonomiske berettigede bearbejdning eller forarbejdning har fundet sted.

Se EUTK, art. 60, stk. 2.

Den sidste væsentlige bearbejdning eller forarbejdning

Den sidste væsentlige bearbejdning eller forarbejdning skal resultere i fremstilling af et nyt produkt eller repræsentere et vigtigt fremstillingsstadium.

I praksis er det nødvendigt at have oplysninger om alle anvendte materialer. Navnlig skal de materialer uden oprindelsesstatus, der anvendes i det sidste produktionsland identificeres.

Varer, der er opført i DF bilag 22-01, anses for at have undergået deres sidste væsentlige bearbejdning eller forarbejdning, som har ført til fremstilling af et nyt produkt eller udgør et vigtigt trin i fremstillingen, i det land eller territorium, hvor reglerne i nævnte bilag er opfyldt, eller som er identificeret i disse regler.

Se DF art. 32

For varer, der ikke er opført i DF bilag 22-01, afgøres oprindelsen fra sag til sag ved at vurdere enhver proces eller operation i forhold til begrebet den sidste væsentlige forarbejdning eller som defineret i EUTK art. 60, stk. 2. Der findes ingen juridisk bindende regler for produkter, der ikke er opført i DF bilag 22-01.

Hvis den sidste bearbejdning eller forarbejdning i forbindelse med varer, der ikke er omfattet af DF bilag 22-01, anses for ikke at være økonomisk berettiget, anses varerne for at have undergået den sidste væsentlige og økonomisk berettigede bearbejdning eller forarbejdning, som har ført til fremstilling af et nyt produkt eller udgør et vigtigt trin i fremstillingen, i det land eller territorium, hvor den største del af materialerne har oprindelse, fastlagt på grundlag af materialernes værdi.

I fortolkningen af den sidste væsentlige bearbejdning eller forarbejdning for varer, der ikke er opført i DF bilag 22-01, har Kommissionen, for at assistere Toldmyndigheder og virksomheder, offentliggjort en specifik guide på Kommissionens hjemmeside. Domstolen har meddelt, at det ikke har nogen bindende juridisk virkning og må ikke stride imod princippet i EUTK art. 60, stk. 2. (Case C-260/08 HEKO Industrieerzeugnisse, paragraphs 20-21,23; Case C-373/08 Hoesch Metals and Alloys, paragraphs 39,41).

Økonomisk berettiget

Det er nødvendigt at identificere, hvorvidt den udførte bearbejdning eller forarbejdning er økonomisk begrundet.

Enhver bearbejdning eller forarbejdning, som gennemføres i et andet land eller territorium, anses for ikke at være økonomisk berettiget, hvis det på grundlag af de foreliggende faktiske oplysninger fastslås, at formålet med behandlingen har været at undgå anvendelsen af de foranstaltninger, der er omhandlet i EUTK art. 59.

Anvendelsen af dette kriterium kan kun fastlægges fra sag til sag under hensyntagen til alle elementer i de sidste forarbejdningsprocesser og anvendelsen af disse forarbejdningsprocesser i det sidste produktionsland.

Omgåelse af bestemmelsen resulterer i, at varen ikke kan opnå præferenceoprindelse i det pågældende land. Varen vil i stedet skulle anses for, at have oprindelse i det land, hvor den har undergået den sidste væsentlige og økonomisk berettigede forarbejdning, og som har ført til fremstillingen af et nyt produkt eller udgør et vigtigt trin i fremstillingen, i det land eller territorium, hvor den største del af materialerne har oprindelse - fastsat på baggrund af materialernes værdi.

Se DF art. 33.

Mindste behandling

Følgende betragtes ikke som væsentlige og økonomisk berettigede bearbejdninger eller forarbejdninger i forbindelse med fastlæggelse af oprindelse:

  • Behandlinger, som har til formål at sikre, at varernes tilstand ikke forringes under transport eller opbevaring (lufttilførsel, strækning, tørring, fjernelse af beskadigede eller fordærvede dele og lignende behandlinger), eller behandlinger, der letter forsendelse eller transport
  • Simple behandlinger som afstøvning, sigtning, sortering, opdeling, sammenstilling, vask og tilskæring
  • Udskiftning af emballage og adskillelse eller samling af sendinger, enkel aftapning på flasker, påfyldning af dåser, flakoner, anbringelse i sække, kasser, æsker, på bræt, plader eller bakker samt alle andre enkle emballeringsarbejder
  • Pakning af varer i sæt eller kombinerede sæt eller forberedelse til salg
  • Anbringelse af mærker, etiketter eller andre lignende kendetegn på selve produkterne eller deres emballage
  • Enkel samling af dele for at kunne danne et komplet produkt
  • Adskillelse eller ændret anvendelse
  • En kombination af to eller flere af de i litra a)-g) nævnte behandlinger.

Se DF art. 34.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.