Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

F.A.20.13.2 Beskrivelse af proceduren

Procedureregler for anvendelse af NATO-formular 302 til andre toldprocedurer end forsendelse

Det toldsted, der er anvist af den medlemsstat, hvor den militære aktivitet på Unionens toldområde påbegyndes, forsyner de NATO-styrker, der er udstationeret i dets område, med eksemplarer af NATO-formular 302, som:

    1. er forhåndsattesteret med det pågældende toldsteds stempel og underskrift af en tjenestemand ved dette toldsted

    2. er forsynet med løbenumre

    3. er forsynet med det anviste toldsteds fulde adresse for retureksemplaret af NATO-formular 302.

På tidspunktet for varernes afsendelse skal NATO-styrkerne gøre et af følgende:

    1. indgive dataene til NATO-formular 302 elektronisk til det anviste toldsted

    2. udfylde NATO-formular 302 med en erklæring om, at varerne transporteres under deres kontrol, og bekræfte denne erklæring ved deres underskrift, stempel og dato.

Når NATO-styrkerne følger proceduren i stk. 2, litra b), skal de straks give et eksemplar af NATO-formular 302 til det anviste toldsted, der er ansvarligt for toldformaliteter og toldkontrol i forbindelse med de NATO-styrker, der afsender varerne, eller på hvis vegne varerne afsendes. De øvrige eksemplarer af NATO-formular 302 skal ledsage sendingen til de NATO-styrker, som den er bestemt for, og disse skal stemple og underskrive dem ved varernes ankomst. Når varerne ankommer, skal to eksemplarer af formularen gives til det anviste toldsted, der er ansvarligt for toldformaliteter og toldkontrol i forbindelse med de NATO-styrker, som varerne er bestemt for.

Det pågældende anviste toldsted beholder et eksemplar og returnerer det andet eksemplar til det toldsted, der er ansvarligt for toldformaliteter og toldkontrol i forbindelse med de NATO-styrker, der afsender varerne, eller på hvis vegne varerne afsendes.

Procedureregler for anvendelse af EU-formular 302 til andre toldprocedurer end forsendelse

Det toldsted, der er anvist af den medlemsstat, hvor den militære aktivitet på Unionens toldområde påbegyndes, forsyner de militære styrker fra en medlemsstat, der er udstationeret i dets område, med eksemplarer af EU-formular 302, som:

    1. er forhåndsattesteret med det pågældende toldsteds stempel og underskrift af en tjenestemand ved dette toldsted

    2. er forsynet med løbenumre

    3. er forsynet med det anviste toldsteds fulde adresse for retureksemplaret af EU-formular 302.

På tidspunktet for varernes afsendelse skal medlemsstatens militære styrker gøre et af følgende:

    1. indgive dataene til EU-formular 302 elektronisk til det anviste toldsted

    2. udfylde EU-formular 302 med en erklæring om, at varerne transporteres under deres kontrol, og bekræfte denne erklæring ved deres underskrift, stempel og dato.

Når medlemsstatens militære styrker følger proceduren i stk. 2, litra b), skal de straks give et eksemplar af EU- formular 302 til det anviste toldsted, der er ansvarligt for toldformaliteter og toldkontrol i forbindelse med de af medlemsstatens militære styrker, der afsender varerne, eller på hvis vegne varerne afsendes. De øvrige eksemplarer af EU-formular 302 skal ledsage sendingen til de af medlemsstatens militære styrker, som den er bestemt for, og disse skal stemple og underskrive dem ved varernes ankomst. Når varerne ankommer, skal to eksemplarer af formularen gives til det anviste toldsted, der er ansvarligt for toldformaliteter og toldkontrol i forbindelse med de af medlemsstatens militære styrker, som varerne er bestemt for.

Det pågældende anviste toldsted beholder et eksemplar og returnerer det andet eksemplar til det toldsted, der er ansvarligt for toldformaliteter og toldkontrol i forbindelse med de af medlemsstatens militære styrker, der afsender varerne, eller på hvis vegne varerne afsendes.

Fristen for afslutning af proceduren er fastsat til 24 måneder, med mindre der ved internationale aftaler fastsættes en længere frist. Se DF art. 237.

Til anvendelse af formular 302 har EU-Kommissionen endvidere udfærdiget en guide om den nye brug, med eksempelvis anvendelse af serie nummer, der er et unikt nummer, hvori både landekode, dato, samt data omhandlende den toldmæssige status og flere andre brugbare beskrivelser.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.