Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

F.A.16.1.5.2.2 Betingelser for bevilling til forenklet angivelse

Udstedelse af en bevilling til regelmæssig henførsel af varer under en toldprocedure på grundlag af en forenklet toldangivelse forudsætter fra 1. maj 2016, at følgende betingelser alle er opfyldt:

  1. ansøgeren har ikke begået alvorlig overtrædelse eller gentagne overtrædelser af told- og skattelovgivningen, herunder idømte alvorlige strafbare handlinger i tilknytning til ansøgerens økonomiske virksomhed,
  2. såfremt det er relevant, ansøgeren har indført tilfredsstillende procedurer til håndtering af licenser og tilladelser, der er givet i henhold til handelspolitiske foranstaltninger eller handel med landbrugsprodukter,
  3. ansøgeren sørger for, at de relevante ansatte ved, at toldmyndighederne skal underrettes, hvis det bliver opdaget, at der er problemer med overholdelse af toldforskrifterne, og for, at der er procedurer til at informere toldmyndighederne om sådanne problemer, og
  4. såfremt det er relevant, ansøgeren har indført tilfredsstillende procedurer til håndtering af import- og eksportlicenser, hvor der er tilknyttet forbud og restriktioner, herunder foranstaltninger til at skelne varer, der er genstand for forbud eller restriktioner, fra andre varer og til at sikre overholdelse af disse forbud og restriktioner.

Virksomheder med autorisation til at benytte forenklede toldbestemmelser (AEOC) opfylder litra a), og anses for at opfylde de øvrige betingelser i litra b) - d), hvis det er muligt i virksomhedens regnskaber at henføre varer under en toldprocedure på grundlag af en forenklet angivelse.

Se DF art. 145.

Indtil ibrugtagning af it-systemet til toldafgørelser, skal der til brug for ansøgningen gives oplysninger, der i al væsentlighed svarer til de oplysninger, som hidtil har skullet afgives i forbindelse med ansøgning om bevilling til en forenklet angivelse. Se DF art. 2, stk. 7, litra a), som er indsat i DFO ved art. 55, nr. 1) i kombination med DFO bilag 12 til samt GF art. 2, stk. 4, litra g).

For en nærmere beskrivelse af de oplysninger, der skal afgives i en ansøgning om bevilling til forenklet angivelse. Se afsnit F.A.19 Almindelige bestemmelser for særlige procedurer.

Indtil de relevante it-systemer er opgraderede eller etablerede, skal der i den forenklede angivelse gives oplysninger, der i al væsentlighed svarer til de oplysninger, som hidtil har skullet afgives i forbindelse med en ufuldstændig angivelse. Se DF art. 2, stk. 4, som er indsat ved DFO art. 55, nr. 1) i kombination med DFO bilag 9 samt GF art. 2, stk. 3.

For en nærmere beskrivelse af de oplysninger, der skal afgives i en forenklet angivelse. Se afsnit F.A.19 Almindelige bestemmelser for særlige procedurer.

Indtil de nationale importsystemer er opdateret kan toldmyndighederne tillade, at forenklet angivelse indgives i form af andre midler end elektroniske. I så fald skal anvendes en særlig formular. Se DFO art. 16, stk. 1.

Hvis en virksomhed har bevilling til forenklet toldangivelse, kan toldmyndighederne, indtil de nationale importsystemer er opgraderet, acceptere, at et handelsdokument eller et administrativt dokument indgives som en forenklet angivelse til følgende procedurer:

  • overgang til fri omsætning
  • toldoplag
  • midlertidig indførsel
  • særlige anvendelsesformål
  • aktiv forædling.

Det forudsætter dog, at handelsdokumentet eller det administrative dokument indeholder mindst de oplysningselementer, der er nødvendige til identifikation af varerne, og at det er ledsaget af en anmodning om at få varerne henført under den relevante toldprocedure.

Se DFO art. 16, stk. 2.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.