Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

E.B.3.1.3.10 Fra anpartslejlighed til ejerlejlighed

Indhold

Afsnittet handler om, hvorledes afgiften for tinglysning af ejerskifte beregnes, når en ejendom, der er opdelt i anparter, udstykkes i ejerlejligheder.

Afsnittet indeholder:

  • Generelt om ejerskiftet
  • Eksempel.

Generelt om ejerskiftet

 Anpartslejligheder er et ideelt sameje, men således at parterne kan få hver deres anpart vist særskilt i tingbogen.

Ved etableringen af en anpartslejlighed foretages der ikke en matrikulær ændring mv., og ejendommen ejes fortsat i ideelle andele anpartshaverne imellem.

Ideelle andele

Ved en ideel andel forstås en procentvis ejerandel til hele ejendommen. Der er således ikke tale om ejerskab af en bestemt del af ejendommen.

Ved udstykning i ejerlejligheder

Når ejendommen, som indeholder to eller flere anpartslejligheder, opdeles i to eller flere ejerlejligheder, videreføres det eksisterende sameje/ejerforhold til de enkelte nyudstykkede ejerlejligheder.

Når samejet omkring den enkelte ejerlejlighed ønskes bragt til ophør, fordi en af ejerne ønsker at blive eneejer af ejerlejligheden, er den pågældende nødsaget til at tilkøbe den anden/de andre ideelle andele af ejerlejligheden. Situationen er belyst ved nedenstående eksempel.

Eksempel

Familien Jensen og familien Hansen køber en større ejendom med en ejerandel på halvdelen til hver familie. For bl.a. at kunne tilgodese forskellige ønsker om belåning af ejendommen, opdeles denne i anpart 1 (stueetagen) og anpart 2 (1.salen), og der er oprettet og tinglyst samejeoverenskomst herom på ejendommen.

Efter nogle år er der fra begge familier ønske om at udstykke ejendommen i ejerlejlighed nr. 1 (stuen) og ejerlejlighed nr. 2 (1.salen), og en landinspektør sørger herefter for den praktiske gennemførelse.

Efter udstykningen er ejerforholdene indtil videre uændrede, og ejerlejlighed 1 ejes således af familien Jensen og familien Hansen med halvdelen til hver, og ejerlejlighed 2 ejes således også af familien Jensen og familien Hansen med halvdelen til hver.

Da familien Jensen nu skal være eneejer af ejerlejlighed 1, og familien Hansen skal være eneejer af ejerlejlighed 2, er det nødvendigt at foretage følgende ejerskifter. Vedrørende ejerlejlighed 1 skal familien Jensen købe den halvdel af ejerlejligheden, som ejes af familien Hansen og vedrørende ejerlejlighed 2 skal familien Hansen købe den halvdel af ejerlejligheden, som ejes af familien Jensen.

Ved tinglysningen af disse ejerskifter skal der betales afgift efter TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 4.

Er der ikke aftalt en købspris, anvendes seneste offentliggjorte ejendomsvurdering for ejerlejligheden. Er der endnu ikke fastsat en selvstændig vurdering for ejerlejligheden, afgives erklæring om værdien af det ejerskiftede på anmeldelsestidspunktet, og afgiften beregnes herefter af den erklærede værdi. 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.