Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

C.H.4.7.3 Igangværende klage- eller genoptagelsessager af videreførte vurderinger eller omvurderinger

Dette afsnit beskriver reglerne for igangværende klage over eller genoptagelse af videreførte vurderinger eller omvurderinger.

Afsnittet indeholder:

  • Generelt om igangværende klage- eller genoptagelsessager
  • Betydning af igangværende klage- eller genoptagelsessager for tilbagebetalingsordningen.

Generelt om igangværende klage- eller genoptagelsessager

2011-vurderingerne kan ikke længere påklages. Det var i sin tid muligt at klage over disse vurderinger, ligesom det i perioden mellem 2011 og de nye vurderinger efter ejendomsvurderingsloven har været muligt at klage over omvurderinger. Dette har kunnet ske inden for skatteforvaltningslovens almindelige frister for klage over ejendomsvurderinger. Klager over 2011-vurderingerne samt senere omvurderinger vil være behandlet med det gamle ejendomsvurderingssystem.

Det er muligt, at der fortsat verserer uafsluttede klagesager om 2011-vurderingerne på det tidspunkt, hvor tilbagebetalingsordningen skal anvendes, ligesom der fortsat kan versere uafsluttede klagesager om senere omvurderinger og uafsluttede genoptagelsessager for videreførte vurderinger eller omvurderinger.

Betydning af igangværende klage- eller genoptagelsessager for tilbagebetalingsordningen

Ejendomsejere, der på tidspunktet for tilbagebetalingsordningen har en verserende klage- eller genoptagelsessag, vil også modtage et kompensationstilbud efter tilbagebetalingsordningen for de vurderingsår, der er omfattet af klage- eller genoptagelsessagen. Ejendomsejerne vil samtidig med udsendelse af kompensationstilbuddet blive oplyst om, at der ikke udbetales kompensation parallelt med den verserende klage- eller genoptagelsessag. I situationen med verserende klage- eller genoptagelsessager, kan den eller de berettigede ejendomsejer/ejere vælge enten at fastholde klage- eller genoptagelsessagen eller acceptere kompensationstilbuddet. Se EVL § 77, stk. 2, og EVL § 89.

Den eller de berettigede til at trække klage- eller genoptagelsessagen er den eller de ejendomsejere, der i sin tid klagede over- eller anmodede om genoptagelse af den pågældende vurdering. Hvis klage- eller genoptagelsessagen er startet af flere ejere i forening, er det også de samme ejere, der skal tilbagekalde klage- eller genoptagelsessagen sammen. Hvis en igangværende genoptagelses- eller revisionssag er påbegyndt på Skatteforvaltningens initiativ, kan en eller flere nuværende eller tidligere ejendomsejere ikke trække en sådan sag.

Den eller de berettigede har 90 dage fra datering af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister efter reglerne i EVL § 89, stk. 8 til at vælge, om den verserende klage- eller genoptagelsessag skal tilbagekaldes. EVL § 77, stk. 2. Vælger den eller de berettigede at tilbagekalde den verserende klage- eller genoptagelsessag vil det indebære, at kompensationstilbuddet accepteres, hvorefter der vil skulle udbetales kompensation efter tilbagebetalingsordningen. Klage- eller genoptagelsessagen vil i dette tilfælde anses for endeligt afsluttet.

Vælger den eller de berettigede derimod at fastholde klage- eller genoptagelsessagen, ved at forholde sig passivt, vil det medføre, at kompensationstilbuddet bortfalder for alle ejendomsejere for ejendommen for perioden 2011 og frem. I dette tilfælde vil kompensationstilbuddet for samtlige vurderingsår blive genberegnet efter reglen i EVL § 73 ved endelig afslutning af klage- eller genoptagelsessagen, og fremsendes som et endeligt kompensationstilbud. Se EVL § 77, stk. 2.

Klage- og genoptagelsessager kan anses for endeligt afsluttet, når der er truffet afgørelse i klage- eller genoptagelsessagen, uanset at den eller de nuværende eller tidligere ejere ikke har modtaget afgørelsen om klage- eller genoptagelsessagen. Se EVL § 77, stk. 2, 3. og 4. pkt. Herved kan der fremsendes nyt tilbud om kompensation på det tidspunkt, hvor den myndighed eller domstol, som har behandlet klage- eller genoptagelsessagen, har truffet afgørelse henholdsvis afsagt dom, og der kan efterfølgende ske udbetaling i henhold til det nye kompensationstilbud.

Når den eller de berettigede modtager afgørelsen i den verserende klage- eller genoptagelsessag, der træffes efter prisforholdene i 2011, kan den eller de berettigede vælge enten at acceptere det tilbud om kompensation, der er genberegnet på baggrund af den afgjorte klage- eller genoptagelsessag i 2011-niveau, eller om der i stedet ønskes en fornyet klagebehandling i aktuelt prisniveau. Vælger den eller de berettigede at klage igen for at få en fornyet prøvelse i det aktuelle prisniveau, vil der ikke for det pågældende år blive udregnet et kompensationstilbud, da den eller de berettigede i stedet har valgt den fulde prøvelse af det pågældende år. De pågældende vurderinger vil herefter falde ud af tilbagebetalingsordningen. Se EVL § 77, stk. 1, og 89, stk. 1.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.