Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

C.G.2.7.5.1 Omlægning af konti i Lønmodtagernes Dyrtidsfond

Historik:

Ved lov nr. 1531 af 27. december 2014 blev afgiften på udbetalinger fra lønmodtagernes konti i Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD) nedsat. Afgiftssatsen på 40 pct. blev nedsat med 2,5 procentpoint til 37,5 pct. Afgiftssatsen på 25 pct. blev ligeledes nedsat med 2,5 procentpoint til 22,5 pct.

De reducerede afgiftssatser anvendes også, hvis lønmodtageren som alternativ til udbetaling af LD-kontoen til de reducerede afgiftssatser vælger at fremrykke betalingen af afgift af LD-kontoen, men lader opsparingen fortsætte i LD (konvertering til LD-aldersopsparing). Ved den senere udbetaling af denne LD-aldersopsparing vil beløbet til sin tid være skatte- og afgiftsfrit. Se afsnit C.A.10.2.9.2 LD-aldersopsparing. LD-aldersopsparing.

Regel:

Af PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 10, stk. 4, 3.-4. pkt., som ændret ved § 2 i lov nr. 1531 af december 2014, fremgår det at:

Ved opretholdelse (konvertering til LD-aldersopsparing) af en konto i LD efter § 2 a, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond formindskes den opgjorte værdi af formuen i LD ved udgangen af 1982 med den del af afgiften ved konverteringen efter PBL § 14 A, stk. 2 eller 3, der knytter sig til den beregnede værdi af kontoen ved udgangen af 1982 set i forhold til det beløb, der på tidspunktet for afgiftsbetalingen kunne være udbetalt fra kontoen.

Ved senere udbetaling af en LD-aldersopsparing, formindskes den opgjorte værdi af formuen i LD ved udgangen af 1982 med værdien af den pågældendes indestående på dette tidspunkt fratrukket den forholdsmæssige del af afgiften som ovenfor nævnt.

Baggrund og regel:  

Efter PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 10 friholdes den del af formueafkastet på en pensionsordning, der relaterer sig til opsparingen foretaget før udgangen af 1982, for beskatning. Friholdelsen gives i form af det såkaldte overgangsfradrag, hvor det samlede formueafkast på pensionsordningen nedsættes med forholdet mellem opsparingens værdi ved udgangen af 1982 og opsparingens værdi ved udgangen af det aktuelle indkomstår.

Overgangsfradraget gælder også LD og er reguleret i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 10, stk. 4. For LD fritages den del af beskatningsgrundlaget, der svarer til forholdet mellem værdien af formuen ved udgangen af 1982 og ved udgangen af indkomståret. Ved udbetaling efter den 31. december 1982 af et indestående i fonden eller ordningen formindskes den opgjorte værdi af formuen i LD ved udgangen af 1982 med værdien af den pågældende kontohavers indestående ved udgangen af 1982.

Ovennævnte regel i PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 10, stk. 4, svarer i sit indhold til reglen for beregning af overgangsfradraget ved overførsel, herunder konvertering, af kapitalpension til aldersforsikring og aldersopsparing, jf. PAL (pensionsafkastbeskatningsloven) § 10, stk. 5. Se afsnit C.G.2.7.8 Overførsel efter PBL § 41 A, stk. 2. Efter denne regel skal den betalte pensionsafgift ved en overførsel, herunder konvertering, efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 41 A, stk. 2, fordeles forholdsmæssigt på opsparingen før udgangen af 1982 og tilvæksten efter den 1. januar 1983. Det medfører, at opsparingen foretaget før udgangen af 1982 reduceres forholdsmæssigt, og friholdelsen er derfor uændret efter konverteringen eller overførslen til en aldersforsikring m.v.

For så vidt angår LD formindskes den opgjorte værdi af formuen ved udgangen af 1982 i LD ved omlægning af en LD-konto til en LD-aldersopsparing herefter på tilsvarende vis med den del af konverteringsafgiften efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 14 A, stk. 2 og 3, der knytter sig til den beregnede værdi af kontoen ved udgangen af 1982 set i forhold til det beløb, der på tidspunktet for afgiftsbetalingen kunne være udbetalt fra kontoen, dvs. af kontoens værdi umiddelbart før omlægningen til LD-aldersopsparing.

Når LD-aldersopsparingen senere udbetales, reduceres den opgjorte værdi af LDs formue ved udgangen af 1982 med værdien af kontohaverens indestående på dette tidspunkt fratrukket den del af afgiften efter PBL (pensionsbeskatningsloven) § 14 A, stk. 2 og 3, der knytter sig til den beregnede værdi af kontoen ved udgangen af 1982 set i forhold til det beløb, der på tidspunktet for afgiftsbetalingen kunne være udbetalt fra kontoen, jf. ovenfor. Dermed vil hele den oprindelige LD-kontos værdi ved udgangen af 1982 være trukket ud af den opgjorte værdi af formuen i LD ved udgangen af 1982. Det svarer til, at den opgjorte værdi af formuen i LD ved udgangen af 1982 formindskes med hele værdien af kontohaverens indestående på dette tidspunkt, når der sker almindelig udbetaling af en konto i LD.  

Eksempel:

En LD-kontos andel af LDs formue ved udgangen af 1982: 8.000 kr.

Opsparing på kontoen umiddelbart før omlægningen til LD-aldersopsparing: 80.000 kr.

Tilvækst efter den 1. januar 1983: 72.000 kr.

Vægtet afgift ved omlægning til LD-aldersopsparing:

37,5 pct. af 80.000 kr. = 30.000 kr. (Der ses bort fra, at opsparing foretaget før 1980 alene afgiftsbelægges med 22,5 pct.)

Afgift, der forholdsmæssigt knytter sig til opsparing foretaget før udgangen af 1982 = 30.000 * 8.000/80.000 = 3.000 kr.

Ved omlægning til LD-aldersopsparing nedsættes LDs formue ved udgangen af 1982 derfor med 3.000 kr., og den enkelte kontos del af formuen i LD ved udgangen af 1982 formindskes tilsvarende fra 8.000 kr. til 5.000 kr.

Når LD-aldersopsparingen senere udbetales, nedsættes værdien af LDs formue ved udgangen af 1982 med 5.000 kr.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.