C.D.9.8.3 Skattepligtig fusion
Der kan ikke gennemføres en skattefri fusion af en fond og en forening, hvor begge er omfattet af fondsbeskatningsloven.
Visse fusioner vil kun kunne gennemføres som skattepligtige fusioner. Dette gælder for fonde mv., der ikke er omfattet af fondsbeskatningsloven, fordi de ikke opfylder fondslovenes kapitalkrav eller, fordi de er undtaget fra fondslovene.
Hvis sådanne fonde er skattepligtige, vil de almindeligvis være skattepligtig efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6, som ikke er nævnt i fusionsskatteloven. Se dog afsnit C.D.9.8.2 Skattefri fusion om visse feriefonde.
Se tillige afsnit C.D.9.8.2 Skattefri fusion om andre tilfælde, hvor fusionsdefinitionen i FUL (fusionsskatteloven) § 1, stk. 3, ikke er opfyldt, fordi der ikke er civilretlig hjemmel til at gennemføre en fusion uden likvidation af den indskydende fond.
Foretager en fond eller en forening en skattepligtig fusion, skal den ophørende fond eller forening skattemæssigt behandles som i opløsningstilfældet. Den ophørende fond mv. kan dog uddele sine aktiver til den modtagende enhed, og den ophørende fond mv. har mulighed for fradrag for uddelingerne efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 4, stk. 1. Den formuefordel, som tilflyder den modtagende fond eller forening ved fusionen, må sidestilles med en gave. Om fonden mv. er skattepligtig af et sådant gavebeløb, afgøres efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 3, stk. 3. Se C.D.9.5.5.1 Gaver til fonde, der ikke er familiefonde om gaver til fonde, der ikke er familiefonde.
Skattepligtig fusion kan foretages med tilbagevirkende kraft. Se afsnit C.D.5.1 Fusioner - skattepligtige om en uddybende beskrivelse af skattepligtige fusioner.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil