Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

C.D.11.3.3.4 Betydningen af særlige lokale markedsmæssige forhold

Lokale markedsmæssige forhold, ex. meget lave lønninger og omkostninger (location savings) eller meget høje lønninger og omkostninger, høj eller lav købekraft på markedet, særlige produkt præferencer, vækst eller stagnation i markedet, høj eller lav konkurrence på markedet, infrastruktur, arbejdsudbud m.v., kan have betydning for priser og vilkår for transaktioner på et marked og dermed også betydning for sammenligningen af transaktioner og fastsættelsen af priser og vilkår for kontrollerede transaktioner på markedet. Se TPG 1.139 og 1.144

Der skal tages højde for tilstedeværelsen af sådanne særlige markedsmæssige forhold ved anvendelsen af armslængdeprincippet.

Hvis der findes sammenlignelige transaktioner mellem uafhængige parter, der har fundet sted på det samme marked som den kontrollerede transaktion, og som derfor har været underlagt de samme lokale markedsmæssige forhold, så kan den kontrollerede transaktion sammenlignes med disse, og priser og vilkår for de kontrollerede transaktioner kan fastsættes, uden der så skal tages yderligere hensyn til de særlige lokale markedsmæssige forhold. Se TPG 1.42 og 1.45.

Men findes der ikke sammenlignelige uafhængige transaktioner på det samme marked, så skal betydningen af de særlige lokale forhold fastlægges, før der tages stilling til, hvordan resultatet af særlige lokale markedsmæssige forhold skal fordeles mellem forbundne parter:

  1. Hvori består det særlige lokale markedsmæssige forhold?

  2. Hvad er det samlede beløb, der kan henføres til det særlige markedsmæssige forhold?

  3. Hvor stor en del af det samlede beløb bliver tilbage i koncernen, og hvor stor en del af beløbet går videre til eksterne kunder eller leverandører?

  4. Hvordan ville uafhængige parter fordele det tilbageblivende beløb mellem sig?

Se herom TPG 1.141 og 1.146.

Ad c) Hvor stor en del af resultatet går videre til kunderne

Når det særlige markedsmæssige forhold er identificeret og kvantificeret (under punkt a og b), skal der tages stilling til, i hvilket omfang fordele og ulemper herved gives videre til eksterne kunder eller leverandører.

Kun i de tilfælde, hvor der er fordele eller ulemper ved de særlige markedsmæssige forhold, som ikke gives videre til eksterne kunder eller leverandører, og hvor der ikke findes sammenlignelige uafhængige transaktioner på det samme marked, skal der ved fastsættelsen af priser og vilkår for de kontrollerede transaktioner justeres for de særlige markedsmæssige forhold. Og selv i disse tilfælde skal der kun justeres, når justeringen forbedrer sammenligneligheden mellem transaktionerne. Se TPG 1.42.

Ad d) Fordelingen mellem parterne i transaktionen

Fordelingen af fordele eller ulemper ved de identificerede særlige markedsmæssige forhold mellem de forbundne parter beror på en samlet vurdering af alle de relevante oplysninger om den pågældende transaktion, herunder parternes funktioner, aktiver og risici samt parternes realistiske alternativer/forhandlingsstyrke i forhold til transaktionerne. Se TPG 1.43.

Betydningen af særlige markedsmæssige forhold i relation til immaterielle aktiver

TPG 1.148 - 1.151 handler om betydningen af særlige markedsmæssige forhold i relation til immaterielle aktiver.

Ved transfer pricing-analysen er det vigtigt at sondre mellem markedsmæssige forhold som ikke er immaterielle aktiver, og de kontraktuelle rettigheder, myndighedsgodkendelser mv. der kræves for at udnytte potentialet på et marked, og som kan være immaterielle aktiver. Om der er tale om immaterielle aktiver bestemmes ud fra vejledningen i TPG kap. VI. Se også afsnit C.D.11.6 Armslængdeprincippet i relation til immaterielle aktiver.

Kræver tilstedeværelsen på et marked fx en godkendelse fra de lokale myndigheder, så kan en sådan godkendelse have indflydelse på fastsættelsen af priser og vilkår for kontrollerede transaktioner på markedet. Betydningen afhænger af de konkrete forhold og omstændigheder vedrørende de kontrollerede transaktioner. Se herom TPG 1.149 - 1.151 i sammenhæng med vejledningen i TPG kap. VI.

Se også

TPG 1.110, 1.112 og 6.120 samt indhold om fordeling af "location savings" mellem kontrollerede parter i TPG 9.148 - 9.153.

 

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.