C.D.11.1.2.1 Hvilke skattepligtige er omfattet
Indhold
Dette afsnit handler om hvem, der er omfattet af armslængdeprincippet i LL (ligningsloven) § 2.
Følgende er omfattet af armslængdeprincippet i LL (ligningsloven) § 2:
Skattepligtige
- hvorover fysiske eller juridiske personer udøver en bestemmende indflydelse
- der udøver en bestemmende indflydelse over juridiske personer
- der er koncernforbundet med en juridisk person
- der har et fast driftssted beliggende i udlandet
- der er en udenlandsk fysisk eller juridisk person med et fast driftssted i Danmark, eller
- der er en udenlandsk fysisk eller juridisk person med kulbrintetilknyttet virksomhed omfattet af KULBR § 21, stk. 1 eller 4.
Se LL (ligningsloven) § 2, stk. 1.
Det er samme kreds af skattepligtige, der er omfattet af armslængdeprincippet i LL (ligningsloven) § 2 og oplysningspligten i SKL § 38 og dokumentationspligten i SKL (skattekontrolloven) § 39.
Juridiske personer
Med juridiske personer i LL (ligningsloven) § 2 menes normalt aktie- og anpartsselskaber, foreninger og fonde.
Med juridiske personer i LL (ligningsloven) § 2, stk. 1, nr. 1 og stk. 3, sidestilles selskaber og foreninger mv., der efter danske skatteregler ikke udgør et selvstændigt skattesubjekt, men hvis forhold er reguleret af selskabsretlige regler, en selskabsaftale eller en foreningsvedtægt. Som eksempler kan nævnes partnerselskaber, kommanditselskaber og interessentskaber samt lignende danske og udenlandske selskaber.
Fast driftssted
Ved et fast driftssted forstås et fast forretningssted, hvor et foretagendes virksomhed helt eller delvis udøves.
Udenlandske selskaber, fonde og foreninger kan også være omfattet af armslængdeprincippet i LL (ligningsloven) § 2 via et fast driftssted i Danmark. Se afsnit C.D.11.11 Armslængdeprincippet i relation til faste driftssteder om faste driftssteder.
Ledelsens sæde
Udenlandske selskaber, fonde og foreninger kan, uanset hvor de måtte være registreret, være fuldt skattepligtige her til landet, hvis ledelsen har sæde i Danmark. Er selskaber, fonde og foreninger hjemmehørende i Danmark som følge af reglerne om ledelsens sæde, er selskaberne mv. omfattet af armslængdeprincippet i LL (ligningsloven) § 2.
Udenlandsk fysisk eller juridisk person
En fysisk eller juridisk person anses for udenlandsk, hvis personen er hjemmehørende i en fremmed stat, Færøerne eller Grønland, herunder efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Se LL (ligningsloven) § 2, stk. 4.
Armslængdeprincippet gælder for alle skattepligtige til Danmark med kontrollerede transaktioner, herunder også skattepligtige efter KULBRL § 21, stk. 1 eller 4.
Skattepligtige efter kulbrinteskatteloven
Skattepligtsbestemmelserne i kulbrinteskatteloven er udvidet i forhold til de almindelige bestemmelser om skattepligt i selskabsskatteloven mv. Der vil være tilfælde, hvor udenlandske fysiske eller juridiske personer er skattepligtige til Danmark af deres aktiviteter, selv om de ikke har fast driftssted efter den almindelige definition. I den situation vil virksomheden også være omfattet af armslængdeprincippet i LL (ligningsloven) § 2.
Se også
- Afsnit C.D.2.1 Almindelige grundprincipper og C.D.1.2.2 Erhvervsvirksomhed med fast driftssted her i landet om skattepligtsreglerne i SEL §§ 1 og 2.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil