Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

C.C.6.9.1 Overblik over ændrede regler

Indhold

Dette afsnit giver et overblik over de regler og overgangsbestemmelser om exitskat, der er indført med virkning fra 1. marts 2015.

Kort overblik over reglerne pr. 1. marts 2015

Reglerne om beskatning ved fraflytning og beskatning ved overførsel af aktiver til udlandet er indført ved lov nr. 202 af 27. februar 2015 om ændring af kildeskatteloven, kursgevinstloven, selskabsskatteloven, virksomhedsskatteloven og forskellige andre love.

Ved ændringen blev de tidligere regler i KSL (kildeskatteloven) § 8 A, stk. 2, og KSL (kildeskatteloven) § 10 sammenskrevet i en ny bestemmelse i KSL (kildeskatteloven) § 10. KSL (kildeskatteloven) § 8 A, stk. 2, blev derfor ophævet.

Der gælder herefter

  • En regel om beskatning af aktiver, når en fuldt skattepligtig person fraflytter

  • En regel om beskatning af aktiver, der overføres til udlandet af en begrænset skattepligtig.

Se ændringslovens § 1, nr. 3, som ændrer KSL (kildeskatteloven) § 10.

Desuden er indført en mulighed for at anvende en henstandsordning. Se ændringslovens § 1, nr. 5-10.

Ændringsloven trådte i kraft den 1. marts 2015. De nye regler fik virkning for personer, der fraflyttede eller overførte aktiver til udlandet den 1. marts 2015 eller senere.

Henstandsordningen har virkning for skattebetalinger vedrørende aktiver, der efter de nye bestemmelser i  KSL (kildeskatteloven) § 10 anses for afhændet den 1. marts 2015 eller senere.

Se ændringslovens § 13, stk. 1, og stk. 3.

Henstandsordningen kan i visse tilfælde også anvendes af personer, der allerede har fået beregnet skat efter

  • KSL (kildeskatteloven) § 8 A, stk. 2, ved overførsel af aktiver i perioden 1. januar 2009 til 28. februar 2015

  • KSL (kildeskatteloven) § 10 ved ophør af skattepligt efter KSL (kildeskatteloven) § 1 i perioden 1. januar 2009 til 28. februar 2015.

Se ændringslovens § 13, stk. 12, og neden for i afsnit C.C.6.9.5 Overgangsordning. Valg af henstand med betaling af exitskat fra før 1. marts 2015. Overgangsordning. Valg af henstand med betaling af exitskat beregnet før 1. marts 2015. 

Desuden ophævedes de særlige regler om beskatning ved fraflytning i AL (afskrivningsloven) § 40 D, stk. 2, (om betalingsrettigheder mv.) og EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 6 B (om fortjenester, som var genanbragt i udenlandsk fast ejendom). Reglerne er afløst af den nye bestemmelse i KSL (kildeskatteloven) § 10.

Før 1. marts 2015 kunne der gives henstand for skatter, der var beregnet efter AL (afskrivningsloven) § 40 D, stk. 2, og EBL (ejendomsavancebeskatningsloven) § 6 B. Henstandsreglen fandtes i KSL (kildeskatteloven) § 73 E, stk. 1, jf. AL (afskrivningsloven) § 40 D, stk. 5. Hvis der allerede var givet henstand efter de tidligere regler, kan reglerne i KSL (kildeskatteloven) § 73 E, stk. 2-6, fortsat anvendes for henstandssaldoen. Se KSL (kildeskatteloven) § 73 E, stk. 8.

Bemærk

Selskaber mv. er ikke omfattet af den nye bestemmelse i KSL (kildeskatteloven) § 10. De er omfattet af exitreglerne i SEL (selskabsskatteloven) § 5 (ophørende selskab) og SEL (selskabsskatteloven) § 8 (aktiv flyttes til driftssted i anden stat mv.).

>Storbritanniens udtræden af EU den 1. januar 2021

Som følge af Storbritanniens udtræden af EU har Skattestyrelsen offentliggjort et styresignal, SKM2021.105.SKTST om de skattemæssige konsekvenser i Danmark af Storbritanniens udtræden af EU - primært vedrørende fraflytterskat og flytning af aktiver og passiver til udlandet.

Således fremgår det af pkt. 4.2 i styresignalet:

Skatteydere, der fraflytter til udlandet og har andre skattemæssige aktiver end aktier og investeringsbeviser mv., fordringer eller finansielle kontrakter, der er omfattet af enten aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven eller ligningslovens § 28, kan kun få henstand med betalingen af fraflytterskatten, såfremt skatteyderen er hjemmehørende i et land, der er medlem af EU/EØS, eller aktiverne befinder sig i et land, der er medlem af EU/EØS.

Der er derfor ikke hjemmel til at give disse skatteydere henstand med betalingen af fraflytterskatten, hvis skatteyderen fraflytter til Storbritannien efter udløbet af overgangsperioden, dvs. den 1. januar 2021 eller senere.  Det samme gælder, hvis skatteyderen er fraflyttet til et EU/EØS-land, og virksomheden videreføres i Storbritannien den 1. januar 2021 eller senere.

For skatteydere, der er fraflyttet til Storbritannien den 31. december 2020 eller tidligere, sidestilles Storbritanniens udtræden af EU efter Skattestyrelsens opfattelse med en afståelse til handelsværdien af de aktiver, der er omfattet af henstanden, forudsat at aktiverne ikke befinder sig eller kommer til at befinde sig i et land, der er medlem af EU/EØS.

Ifølge kildeskattelovens § 73 C, stk. 7, forfalder henstandsbeløbet til betaling den 1. september i kalenderåret henholdsvis overførselsåret eller ved forskudt indkomstår den 1. september i kalenderåret efter det kalenderår, som det forskudte indkomstår træder i stedet for. Henstandssaldoen efter denne bestemmelse for skatteydere med kalenderårsregnskab forfalder derfor til betaling den 1. september året efter Storbritanniens udtræden af EU, dvs. den 1. september 2022. Betales beløbet ikke rettidigt, finder kildeskattelovens § 63 anvendelse.

Det samme gælder skatteydere, der er fraflyttet til et EU/EØS-land, når virksomheden samtidigt er videreført i Storbritannien den 31. december 2020 eller tidligere.<

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.