Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

A.C.3.2.1.10.3 Særlige bestemmelser om skærpet bødestraf (colalovgivningen)

Indhold

Dette afsnit handler om det gerningsindhold, der kan sanktioneres med skærpet ordensbøde. Der er tale om overtrædelse af visse ensartede bestemmelser i en række punktafgiftslove (cola-lovgivningen).

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Baggrund for reglen
  • Personer omfattet af reglen
  • Flere overtrædelser

Regel

I chokoladeafgiftsloven (CHOAL), emballageafgiftsloven (EMBAL), øl- og vinafgiftsloven (ØLVINAL), spiritusafgiftsloven (SPRITAL), og tobaksafgiftsloven (TOBAKAL), kan der udmåles en skærpet ordensbøde, når

a) der ikke er sket registrering som varemodtager inden modtagelse af varer fra udlandet eller alternativt ikke givet anmeldelse og stillet sikkerhed,

b) det ikke er muligt at konstatere, om afgiften er betalt, fordi

  • der intet regnskab foreligger,
  • der mangler fakturaer for tilstedeværende eller solgte varer,
  • der foreligger fakturaer, men det er ikke muligt at identificere leverandøren,
  • der ikke kontinuerligt foretages kasseregistreringer,
  • der ikke udleveres boner ved kontantkøb,
  • der ikke foretages daglige kasseafstemninger,
  • kontant betaling af leverandørfakturaer ikke er medtaget i kasseregnskabet.

Se CHOAL § 26, stk. 5-7, EMBAL § 18, stk. 5-7,  stk. 5-7, ØLVINAL § 25, stk. 5-7, SPRITAL § 31, stk. 5-7, TOBAKAL § 25, stk. 5-7.

Bemærk

Personer, der selv indfører varer til eget forbrug i egen husstand, skal ikke foretage registrering som varemodtager inden indførelse.

Fuldbyrdelsestidspunkt

Det strafbare gerningsindhold er fuldbyrdet, når

  • der ikke er foretaget registrering/indgivet anmeldelse ved indførelse af varer fra udlandet, eller
  • der befinder sig varer til salg på forretningsstedet, som ikke er afgiftsberigtigede, eller det ved kontrol på forretningsstedet ikke kan konstateres, at afgiften er betalt.

Baggrund for reglen

Reglen drejer sig om overtrædelser i virksomheder, der afsætter de pågældende punktafgiftspligtige varer, fx. kiosker, hvor det ikke kan dokumenteres, at der er betalt punktafgifter for de varer, som konstateres til stede ved kontrolbesøg i virksomheden.

Typisk kan der ved kontrolbesøget kun konstateres en så beskeden beholdning af punktafgiftspligtige varer, at der ikke er grundlag for at straffe med en takstbøde (normalbøde) på grundlag af den skete afgiftsunddragelse.

Reglen vedrører endvidere tilfælde, hvor den der indfører varer, ikke skal anvende varerne til eget forbrug i egen husstand, men derimod indfører varerne med overdragelse til andre private aftagere eller med salg for øje.

Personer omfattet af reglen

Pligtsubjektet er virksomheden, mens ansvarssubjektet som udgangspunkt er den, der faktisk står for opfyldelse af handlepligterne. Hvis den pågældende er en ansat, vil ansvaret falde tilbage på virksomheden. Ved personligt ejede virksomheder, eller virksomheder, hvor der er en hovedejer - specielt hvis denne tillige er direktør - vil ansvaret blive gjort gældende som et personligt ansvar.

Subjektive betingelser for strafansvar

Der skal foreligge en strafbar tilregnelse i forhold til, at

  • der ikke er sket registrering eller anmeldelse eller stillet sikkerhed inden modtagelsen af de pågældende varer, eller
  • at varen er bragt til salg uden, at der foreligger dokumentation for betaling af afgift.

Da der er tale om en ordensbøde, er sanktionen den samme, uanset om der foreligger forsæt eller grov uagtsomhed, og det er således tilstrækkeligt at løfte bevisbyrden for grov uagtsomhed.

Flere overtrædelser

Har nogen begået flere overtrædelser af samme lov, og medfører overtrædelserne idømmelse af bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse. Har nogen desuden overtrådt én eller flere andre skatte- og afgiftslove eller pantlovgivningen, og medfører overtrædelserne idømmelse af bøde, sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse.

Bestemmelserne om sammenlægning af bødestraffen kan fraviges, når særlige grunde taler herfor.

Se også

Se afsnit A.C.3.5.3.3 Skærpede bøder ved overtrædelse af colalovgivningen om beregning og sammenlægning af de skærpede bøder, herunder gentagelsesvirkning.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.