Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

A.C.2.1.2.1.3.1.4 Undtagelse fra oplysningspligten gælder ikke

Undtagelserne som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2, gælder ikke, hvis den skattepligtige har modtaget

  • udbytte omfattet af LL (ligningsloven) § 16 A, stk. 1 og 2, eller

  • afståelsessummer omfattet af LL (ligningsloven) § 16 B,

i hvilke der ikke er indeholdt udbytteskat efter KSL (kildeskatteloven) § 65, medmindre udbyttet eller afståelsessummerne er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 65, stk. 5.

 Se SKL (skattekontrolloven) § 3, stk. 2, 1. pkt.

 Det vil sige, at hvis den skattepligtige, som nævnt i A.C.2.1.2.1.3.1 Fysiske personer, der er undtaget oplysningspligten.2. og A.C.2.1.2.1.3.1 Fysiske personer, der er undtaget oplysningspligten.3, har modtaget

  • udbytte omfattet af LL (ligningsloven) § 16 A, stk. 1 og 2, eller

  • afståelsessummer omfattet af LL (ligningsloven) § 16 B,

i hvilke der ikke er indeholdt udbytteskat efter KSL (kildeskatteloven) § 65, er dise omfattet af oplysningspligten i SKL (skattekontrolloven) § 2.

Dette gælder dog ikke, hvis udbyttet eller afståelsessummerne er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 65, stk. 5.

Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 2, 1. pkt., med de redaktionelle ændringer, at udtrykket "fritagelserne" erstattes af "undtagelserne" og "m.v." erstattes af "afståelsessummerne".

Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at bestemmelsen indebærer, at der er en oplysningspligt for begrænset skattepligtige, når den begrænsede skattepligtige modtager maskeret udbytte eller udbytter, hvor den indeholdelsespligtige ikke har opfyldt sin indeholdelsespligt.

Undtagelsen fra oplysningspligten gælder heller ikke for en skattepligtig, som er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 3, og som har valgt at blive beskattet efter KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 1, er omfattet af oplysningspligten i § 2.

Se § 3, stk. 2, 2. pkt.

Det følger af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at bestemmelsen i § 3, stk. 2, 2. pkt., er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 2, stk. 2, 2. pkt. med den redaktionelle ændring, at udtrykket "fritagelserne" erstattes af "undtagelserne" og henvisningen til stk. 1, nr. 2, er udeladt.

Det sidste skyldes, at SKL (skattekontrolloven) § 3, stk. 2, alene angår stk. 1, nr. 2.

Skattepligtige, som er omfattet af KSL (kildeskatteloven) § 2, stk. 1, nr. 3, er begrænset skattepligtige, som erhverver indkomst i form af vederlag for personligt arbejde i forbindelse med at være stillet til rådighed for at udføre arbejde for en virksomhed her i landet, når arbejdet udgør en integreret del af virksomheden, også kaldet arbejdsudleje. Efter arbejdsudlejereglerne skal den danske hvervgiver som udgangspunkt indeholde en endelig skat på 30 pct. af bruttoindkomsten plus arbejdsmarkedsbidrag af vederlaget til den arbejdsudlejede person. Den skattepligtige kan dog også vælge beskatning efter de almindelige regler om opgørelse af skatten for begrænset skattepligtige personer af lønindkomst.

Efter bestemmelsen gælder undtagelsen fra oplysningspligten ikke personer omfattet af arbejdsudlejereglerne, der vælger beskatning efter de almindelige regler.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.