Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-2
<< >>

A.B.1.3.5.3 Spærring af konti og depoter

Indhold

Dette afsnit handler om mulighederne for at spærre konti og depoter i forbindelse med manglende identifikation af indehaveren heraf. Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Oversigt over ændringer
  • Spærring af konto eller depot

Se SIL § 53.

Regel

Efter SIL § 53, stk. 1, kan Skatteforvaltningen bestemme, at der i en periode på 6 måneder ikke må foretages dispositioner over konti og depoter i tilfælde, hvor konto- eller depotføreren ikke har sikker viden om indehaverens identitet, før indehaveren har identificeret sig over for konto- eller depotføreren.

Bestemmelsen i SIL § 53 er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 8 J, stk. 5, om inddragelse af uidentificerede konti. Bestemmelsen er dog udvidet til også at omfatte inddragelse af uidentificerede depoter.

Oversigt over ændringer i forhold til den tidligere skattekontrollov

Tidligere SKL (skattekontrolloven)

Gældende SIL

Indholdet af ændringer

§ 8 J, stk. 5, 1. pkt.

§ 53, stk. 1

Efter bestemmelsen kan Skatteforvaltningen bestemme, at der i en periode på 6 måneder ikke må foretages dispositioner over konti og depoter i tilfælde, hvor konto- eller depotføreren ikke har sikker viden om indehaverens identitet, før indehaveren har identificeret sig over for konto- eller depotføreren.

Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende lovgivning, om inddragelse af uidentificerede konti. Bestemmelsen er dog udvidet til også at omfatte inddragelse af uidentificerede depoter. Denne udvidelse skyldes, at det ikke er muligt at have et depot uden at have en konto, hvor renter og udbytter m.v. vedrørende depotet kan indsættes. Derfor er det vurderet, at det er hensigtsmæssigt, at der også bør være mulighed for at inddrage uidentificerede depoter, da et pengeinstitut kan føre både en konto og et depot for samme uidentificerede kunde, men alene kan inddrage kontoen efter gældende ret, hvorefter pengeinstituttet i givet fald må oprette en ny konto med henblik på placering af renter og udbytter m.v.

§ 8 J, stk. 5, 2. pkt.

§ 53, stk. 2

Efter bestemmelsen kan konti og depoter, hvis indehaver ikke har kunnet identificeres efter stk. 1, efter Skatteforvaltningens nærmere bestemmelse spærres i yderligere 6 måneder og derefter efter Skatteforvaltningens forudgående offentlige varsling i Statstidende med 12 måneders frist inddrages til fordel for statskassen, såfremt ingen berettiget indsigelse er fremkommet derimod inden fristens udløb. Skatteforvaltningen kan dog under særlige omstændigheder undlade sådan inddragelse eller yde godtgørelse af allerede inddragne beløb.

Efter den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 8 J, stk. 5, kunne kontoen spærres i et antal år. En kortere spærringsperiode er vurderet tilstrækkeligt, da den samlede tid, processen vedrørende inddragelse af en konto eller et depot kan tage, er to år.

Spærringen af konto og depot

Efter SIL § 53, stk. 1, kan Skatteforvaltningen bestemme, at der i en periode på 6 måneder ikke må foretages dispositioner over konti og depoter i tilfælde, hvor konto- eller depotføreren ikke har sikker viden om indehaverens identitet, før indehaveren har identificeret sig over for konto- eller depotføreren.

Bestemmelsen omfatter de situationer, hvor den indberetningspligtige ikke har sikker viden om konto- eller depothaverens identitet og bopælsadresse, f.eks. hvor kontohaveren er flyttet uden at oplyse sin nye adresse til den indberetningspligtige, eller hvor der er afgivet urigtige oplysninger om navn og dansk identifikationsnummer over for den indberetningspligtige.

Konti og depoter, hvis indehaver ikke har kunnet identificeres efter SIL § 53, stk. 1, kan efter Skatteforvaltningens nærmere bestemmelse spærres i yderligere 6 måneder og derefter efter Skatteforvaltningens forudgående offentlige varsling i Statstidende med 12 måneders frist inddrages til fordel for statskassen, hvis ingen berettiget indsigelse er fremkommet derimod inden fristens udløb. Se SIL § 53, stk. 2.

Efter den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 8 J, stk. 5, skulle kontoen spærres i et antal år. I SIL § 53, stk. 2, det nu fastsat en kortere spærringsperiode, idet dette er fundet tilstrækkeligt. Den samlede tid, processen vedrørende inddragelse af en konto eller et depot efter bestemmelsen i SIL § 53 kan tage, er dermed to år.

Skatteforvaltningen kan dog under særlige omstændigheder undlade sådan inddragelse eller yde godtgørelse af allerede inddragne beløb. Se SIL § 53, stk. 2, sidste punkt.

Af bemærkninger til lovbestemmelsen, jf. lovforslag nr. 14 af 5. oktober 2017, fremgår det, at der ikke under de gældende regler er udviklet en praksis for, hvad disse særlige omstændigheder er. Særlige omstændigheder kan imidlertid være situationer, hvor kontohaveren har været afskåret fra at reagere f.eks. pga. sygdom.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2022, kan du beregne skatten for indkomståret 2022. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2021, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2021.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, I en artikel i Berlingske Tidende afviser Dommerforeningens formand, at der er behov for specialisering ved domstolene.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2022. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2021.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.