A.B.1.2.9.6.4.3 To skatteydere er indberetningspligtige af samme ordning til hvert sit land
BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 9, stk. 1, indeholder en prioriteret rækkefølge over, hvilken relevant skatteyder der skal indberette en ordning, hvis der er mere end en relevant skatteyder. Det fastslås herefter, at en relevant skatteyder kun er fritaget for at skulle indberette, i det omfang oplysningerne allerede er indberettet af en anden skatteyder. Den, der påberåber sig fritagelse, skal kunne dokumentere dette.
En situation, hvor den anden skatteyder, som har indberettet, har gjort dette i en anden EU-medlemsstat, synes ikke direkte omfattet af ordlyden af BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 9, stk. 2, idet denne refererer til "oplysningerne efter § 22", dvs. de oplysninger, der kræves indberettet til Skatteforvaltningen i medfør af den danske bekendtgørelse.
Den danske bekendtgørelse udgør implementeringen i dansk ret af bestemmelsen i DAC6, artikel 8ab, stk. 10, 2. led, hvis danske ordlyd er:
"En relevant skatteyder er kun fritaget fra at skulle indgive oplysninger i det omfang, vedkommende i overensstemmelse med national lovgivning kan godtgøre, at de samme oplysninger, der er omhandlet i stk. 14, allerede er indgivet af en anden relevant skatteyder."
Efter direktivbestemmelsen skelnes der således ikke imellem, om den anden skatteyder har indgivet oplysningerne til samme medlemsland eller et andet medlemsland end det, hvori den førstnævnte skatteyder befinder sig.
Skatteforvaltningen vil derfor acceptere fritagelse for indberetningsforpligtelsen også i tilfælde, hvor den første indberetning er sket i en anden EU-medlemsstat, forudsat at dokumentationskravet er opfyldt. Det skal kunne dokumenteres at der er sket indberetning, og ikke blot at der foreligger en tilkendegivelse om, at der vil blive indberettet. I øvrigt stilles der i overensstemmelse med det generelle retsprincip om fri bevisførelse ingen formkrav til dokumentationen.
Uanset hvilken læsning der anlægges, ses BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 9 ikke i alle tilfælde at kunne udelukke, at en ordning indberettes dobbelt.
Eksempel
En udenlandsk advokat eller anden rådgiver er omfattet af lovbestemt tavshedspligt i relation til rådgivning ydet til en koncern med selskaber i flere lande, herunder Danmark. Ingen anden mellemmand har medvirket, og den pågældende mellemmand underretter berørte klienter, som nu er forpligtede til at indberette som relevante skatteydere. Klienterne ses ikke at være forpligtet til at indberette data om hinanden. De skal således hver for sig og i hvert sit land indberette alle tilgængelige data om ordningen, men indberetter dog hver især kun om sig selv som berørt skatteyder.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil