A.B.1.2.8.2 Indberetningspligt om udgifter til sagkyndig bistand
Indhold
Dette afsnit omhandler indberetningspligter vedrørende udgifter til sagkyndig bistand m.v.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Oversigt over ændringer
- Indberetningen
Se SIL § 39.
Regel
I SIL § 39 er det fastsat, at fysiske eller juridiske personer, som har ydet et beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v., jf. LL (ligningsloven) § 7 Q, stk. 1, nr. 2, ved ydelsen af beløbet skal indberette til Skatteforvaltningen om beløbets størrelse og modtagerens identitet.
Bestemmelsen i SIL § 39 er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 7 H.
Oversigt over ændringer
Tidligere SKL (skattekontrolloven) |
Gældende SIL |
Indholdet af ændringer |
§ 7 H |
§ 39 |
Efter bestemmelsen skal fysiske eller juridiske personer, som har ydet et beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v., jf. ligningslovens § 7 Q, stk. 1, nr. 2, ved ydelsen af beløbet indberette oplysninger herom til Skatteforvaltningen. Bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 7 H. |
Indberetningen
Efter bestemmelsen i SIL § 39 skal fysiske eller juridiske personer, som har ydet et beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v., indberette til Skatteforvaltningen om
- beløbets størrelse og
- modtagerens identitet.
De udgifter, der er omfattet af indberetningspligten, er beløb, som betales til en godtgørelsesberettiget person efter skatteforvaltningslovens regler om omkostningsgodtgørelse, jf. ligningslovens (LL (ligningsloven)) § 7 Q, stk. 1, nr. 2, til dækning af dennes udgifter til sagkyndig bistand m.v.
Efter LL (ligningsloven) § 7 Q, stk. 1, nr. 2, er det fastsat, at beløb, som betales til en godtgørelsesberettiget person efter skatteforvaltningslovens kapitel 19 til dækning af dennes udgifter til sagkyndig bistand m.v., er skattefrie. Det gælder dog ikke, i det omfang beløbet med tillæg af omkostningsgodtgørelsen og andre godtgjorte udgifter overstiger personens samlede udgifter til sagkyndig bistand m.v. i sagen, eller hvis beløbet ikke må anses for ydet som følge af yderens retlige interesse i sagen, eller hvis det er aftalt, at den godtgørelsesberettigede persons honorar til yderen for bistand i sagen udgør en andel af den økonomiske gevinst, som den godtgørelsesberettigede opnår i sagen.
Når der i SIL § 39 og LL (ligningsloven) § 7 Q henvises til ”sagkyndig bistand m.v.” sigtes der til, at der udover honorarer til f.eks. en advokat, også vil kunne opnås dækning for f.eks. retsafgifter og pålagte sagsomkostninger.
Indberetningspligten omfatter beløbets størrelse og modtagerens identitet. Indberetningspligten indtræder uanset det ydede beløbs størrelse og uafhængig af eventuel skattepligt for modtageren.
Også beløb, som udbetales til en person, der er godtgørelsesberettiget efter skatteforvaltningslovens regler om omkostningsgodtgørelse til dækning af dennes udgifter til sagkyndig bistand m.v., er omfattet af bestemmelsen.
Se også
Se også afsnit A.A.13.14 Den skattemæssige behandling af omkostningsgodtgørelse Den skattemæssige behandling af omkostningsgodtgørelse og afsnit A.A.13.15 Indberetning af tredjemandstilskud Indberetning af tredjemandstilskud vedrørende omkostningsgodtgørelse i forbindelse med klagesager. Heraf fremgår det, at Skatteforvaltningens blanket 03.064 skal anvendes af tredjemand til oplysning om beløbets størrelse og modtagerens identitet.
Bemærk
Fysiske eller juridiske personer, som har ydet beløb til dækning af en persons udgifter til sagkyndig bistand m.v. skal ved ydelsen af beløbet indberette til Skatteforvaltningen om beløbets størrelse og modtagerens identitet. Se SIL § 39.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil