A.A.8.2.2.1.7 Kompetence
Indhold
Dette afsnit handler om den særlige kompetenceregel i SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 3, der i bestemte tilfælde giver Skatteforvaltningen adgang til at gennemføre en ekstraordinær ansættelsesændring, selv om et skatteankenævn, Skatteankestyrelsen, Skatterådet eller Landsskatteretten tidligere har truffet afgørelse om samme spørgsmål i samme indkomstår.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Reglens anvendelse i praksis.
Regel
Kompetencereglen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 3, skal ses i lyset af SFL (skatteforvaltningsloven) § 14, stk. 1, nr. 2, hvorefter Skatteforvaltningen er afskåret fra at træffe afgørelse om et spørgsmål, hvis Skatterådet, Landsskatteretten, Skatteankestyrelsen eller et skatteankenævn tidligere har truffet afgørelse om spørgsmålet i samme indkomstår. Se A.A.1.11.2 Kompetenceafgrænsning.
Reglen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 3, indebærer en undtagelse fra denne kompetencebegrænsning, således at Skatteforvaltningen uanset indholdet af SFL (skatteforvaltningsloven) § 14, stk. 1, nr. 2, kan træffe afgørelse om en ekstraordinær ansættelse, hvis borgeren ikke udtaler sig imod ansættelsen.
Reglens anvendelse i praksis
Anvendelsesområdet for reglen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 3, er ekstraordinære ansættelsessændringer, hvor der er en formodning for, at borgeren er enig i ændringen. Reglen er relevant, når borgeren selv beder om ændring af en ansættelse vedrørende et spørgsmål, hvor Skatterådet, Landsskatteretten, Skatteankestyrelsen eller et skatteankenævn tidligere har truffet afgørelse. I praksis har bestemmelsen navnlig været anvendt, når andre med tilsvarende sager anmoder om genoptagelse efter underkendelse af praksis. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 1, nr. 7.
Skatteforvaltningen bør derimod ikke forsøge at anvende SFL (skatteforvaltningsloven) § 27, stk. 3, når det drejer sig om en bebyrdende ændring, dels fordi det vil være i strid med udgangspunktet i SFL (skatteforvaltningsloven) § 14, stk. 1, nr. 2, og dels fordi der vil være en stærk formodning for, at borgeren vil udtale sig imod, at der sker en skærpelse af en afgørelse, der er truffet af en højere myndighed.
Vedrørende moms og afgifter se SFL § 32, stk. 3, A.A.8.3.2.1.7 Kompetence.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil