A.A.6.2.2.1 Det korrekte afgørelsesgrundlag
Efter reglerne om aktindsigt er der ikke krav om, at den der anmoder om aktindsigt skal identificere sig.
Forvaltningsloven og offentlighedsloven har imidlertid hver sit anvendelsesområde for så vidt angår personkreds og sagstyper. Endvidere er forholdet til tavshedspligt og omfanget af retten til aktindsigt, herunder undtagelser, forskellig efter de to love.
Det vil således normalt være af betydning, hvem der anmoder om aktindsigt.
Myndigheden skal derfor i tvivlstilfælde sikre sig, at den der anmoder om aktindsigt kan identificere sig som part, hvis imødekommelse af en anmodning om aktindsigt efter forvaltningslovens regler indebærer videregivelse af oplysninger, der kunne og skulle være undtaget efter offentlighedslovens regler.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil