Må der videregives fortrolige oplysninger inden for en myndighed?
A.A.6.1.2.4.4 Videregivelse af fortrolige oplysninger inden for samme myndighed
Indhold
Dette afsnit handler om videregivelse af fortrolige oplysninger inden for samme myndighed.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Kompetence.
Regel
Intern videregivelse af særlig fortrolige oplysninger er omfattet af de almindelige regler herom i forvaltningsloven og databeskyttelsesloven.
Efter forvaltningsloven må den, der virker inden for den offentlige forvaltning, ikke skaffe sig fortrolige oplysninger, som ikke er af betydning for udførelsen af den pågældendes opgaver. Bestemmelsen sætter således grænser for, hvem der inden for en forvaltningsmyndighed kan gives adgang til en fortrolig oplysning. Se FVL § 32.
Efter databeskyttelsesloven gælder tilsvarende, at adgangen til oplysninger for den enkelte medarbejder skal være begrundet i et arbejdsbetinget/tjenstligt behov. Der kan ikke henvises til nogen enkeltbestemmelse i loven, men det fremgår af hele lovens formål, der kommer til udtryk i
- bestemmelser om den dataansvarlige og dennes forpligtelser
- bestemmelser om formålsbestemthed ved indsamling og videre behandling af oplysninger
- sikkerhedsbekendtgørelsen og -vejledningen
- uddrag af Datatilsynets udtalelser om intern adgang til oplysninger.
Historik
Efter den tidligere gældende bestemmelse i SSL § 37 blev der ikke skelnet mellem videregivelse af oplysninger til andre forvaltningsmyndigheder og videregivelse af oplysninger inden for samme forvaltningsmyndighed. Fortrolighedskravet var det samme, og videregivelse af oplysninger var derfor i begge situationer omfattet af de samme regler.
Kompetence
Kompetencen til at afgøre, om en fortrolig oplysning skal videregives inden for samme myndighed, tilkommer den, der som følge af sit arbejde har kendskab til oplysningen.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil