A.A.1.6.3.3 Møder
Indhold
Dette afsnit handler om reglerne om motorankenævnenes møder.
Afsnittet indeholder:
- Grundlæggende regler for møderne
- Indkaldelse til møder
- Materiale til nævnet
- Beslutningsdygtighed
- Afstemningsregler
- Protokol
Grundlæggende regler for møderne
Motorankenævnet udøver sin virksomhed i møder, herunder møder i besluttende led.
Møderne er ikke offentlige. Nævnet kan således ikke beslutte, at møderne eller dele heraf skal være offentlige.
Når nævnet påtænker at træffe en afgørelse, der ikke fuldt ud imødekommer klagerens påstand, har klageren ret til et møde med nævnet. Udover denne situation er der ingen mulighed for at tillade en klager at overvære nævnets møder. Der er således ingen mulighed for at tillade en klager at overvære motorankenævnets forhandlinger om afgørelsen i vedkommendes egen sag.
Lyd- og billedoptagelse af motorankenævnets møder må ikke finde sted.
Se BEK nr. 937 af 21/06/2020 § 7 .
Motorankenævnet kan foretage besigtigelse af et køretøj. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 39 a, stk. 2.
Nævnet har ikke pligt til at besigtige et køretøj.
Se afsnit A.A.7.4.3 Sagens oplysning (Officialprincippet) om sagens oplysning.
Indkaldelse til møder
Det er formanden, der efter aftale med Skatteankestyrelsen, som fastsætter tid og sted for mødernes afholdelse. Skatteankestyrelsen foretager herefter indkaldelse til møderne. Formanden skal dog, såfremt 1/3 af medlemmerne forlanger det, inden 14 dage indkalde til møde.
Mødeindkaldelsen skal så vidt muligt fremsendes med mindst en uges varsel.
Dagsordenen udsendes samtidig med mødeindkaldelsen.
Formanden fastsætter efter aftale med Skatteankestyrelsen mødets dagsorden.
Motorankenævnet er ikke afskåret fra at behandle en sag, der ikke er opført på mødets dagsorden. Hvis et medlem gør indsigelse herimod, må sagen dog udsættes til næste møde, medmindre det er åbenbart, at sagen ikke tåler udsættelse på grund af frister eller lignende.
Se BEK nr. 937 af 21/06/2020 § 7.
Materiale til nævnet
Sammen med mødeindkaldelsen skal medlemmerne modtage
- de sagsfremstillinger med forslag til afgørelse, der skal behandles på mødet
- skatteyderens eventuelle kommentarer til et tidligere fremsendt forslag
- oplysninger om, hvorvidt en klager ønsker at forelægge sin sag for nævnet.
Dette gælder dog ikke, hvis medlemmerne tidligere har modtaget materialet. Hvis der er tale om et antal enslydende sager, kan Skatteankestyrelsen beslutte, at der kun skal sendes materiale vedrørende én sag, som angives som eksempel for alle sagerne.
Se BEK nr. 1515 af 21/06/2020 § 7.
Beslutningsdygtighed
For at det samlede motorankenævn kan træffe afgørelse, skal mindst halvdelen af ankenævnets medlemmer eller deres stedfortrædere være til stede. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 10, stk. 2.
Et besluttende led kan træffe afgørelse, når mindst 3 medlemmer af leddet eller deres stedfortrædere deltager. Dette gælder uanset det besluttende leds størrelse. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 10, stk. 3.
Formanden eller en næstformand skal altid deltage i afgørelsen.
Afstemningsregler
Motorankenævnet træffer sine afgørelser ved afstemning. Det er formanden, der beslutter, i hvilken rækkefølge de stillede forslag sættes til afstemning. Afstemningen foregår ved håndsoprækning og afgøres ved stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Det enkelte motorankenævnsmedlem har pligt til at tage stilling til de afgørelser, nævnet skal træffe. Undlader et medlem at stemme, betragtes dette, som om medlemmet har stemt for det forslag, der er til afstemning.
Afstemning i en sag kan undlades, hvis formanden skønner, at afstemning er unødvendig, og ingen medlemmer forlanger, at der foretages afstemning.
Se BEK nr. 937 af 21/06/2020 § 8.
Protokol
Der skal føres en protokol over motorankenævnets møder. Protokollen skal som minimum indeholde følgende
- Dato og tidspunkt for mødets begyndelse og afslutning
- Oplysning om mødedeltagere.
For hver enkelt sag skal følgende fremgå af protokollen
- Identifikation af sagen
- Kort begrundelse for afgørelsen
- Oplysninger om forskellige opfattelser under afstemningen både vedrørende resultatet og vedrørende begrundelsen samt stemmetallet for hver opfattelse.
Protokollen skal tillige påføres bemærkninger i hver sag, hvis en af følgende situationer opstår
- en klage tilbagekaldes mundtligt i forbindelse med nævnsmødet
- der træffes afgørelse vedrørende et medlems habilitet i en sag
- et eller flere medlemmer ønsker deres mindretalsudtalelse efter BEK nr. 937 af 21/06/2020 § 9, stk. 2, nr. 6, forelagt for Skatterådet.
Protokollen skal tillige indeholde oplysninger om:
- Navn og adresse på klager
- Stelnummer eller anden identifikation af køretøjet, hvis stelnummer ikke forefindes
- Eventuel besigtigelse foretaget af nævnet eller Skatteankestyrelsen.
Nævnet skal godkende protokollen.
Se BEK nr. 937 af 21/06/2020 § 9.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil