A.A.1.4 Kommunale servicecentre
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Regelgrundlaget for kommunale servicecentre
- De kommunale servicecentres kompetence.
Regelgrundlaget for kommunale servicecentre
Skatteministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i landets kommuner skal løse opgaver, der har karakter af borgervejledning og lignende faktisk forvaltningsmyndighed, og som efter SFL (skatteforvaltningsloven) § 1 hører under Skatteforvaltningens opgaver. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 16, stk. 2.
Skatteministeren har udnyttet denne bemyndigelse. Se bkg. nr. 1007 af 20. oktober 2005 om kommunernes borgerbetjening på skatteområdet.
De kommunale servicecentres kompetence
De kommunale servicecentre kan give generel vejledning og i visse tilfælde kan de også udøve lignende faktisk forvaltningsvirksomhed.
Generel vejledning
Kommunerne er ikke bemyndiget til at træffe nogen form for forvaltningsafgørelser.
Kommunernes beføjelser er generel vejledning og information, herunder udlevering af informationsmateriale med videre. De kan også give bistand til søgning af relevante oplysninger på Skatteforvaltningens hjemmeside, samt i øvrigt vejledning i brugen af digitale tjenester. Se BEK nr. 1007 af 20/10/2005 §§ 2-3.
Øvrig faktisk forvaltningsvirksomhed
Hvad angår øvrig faktisk forvaltningsvirksomhed omfatter bemyndigelsen
- en række ekspeditioner i relation til administrationen af forskud, eksl. forskudsændringer, som forudsætter, at der træffes afgørelse
- modtagelse af selvangivelser, forskudsskemaer og øvrigt materiale på vegne af Skatteforvaltningen.
I relation til frister anses materiale for modtaget hos Skatteforvaltningen den dato, som materialet er modtaget hos kommunen.
Kommunen skal vejlede om betydningen af formkrav og frister.
Se BEK nr. 1007 af 20/10/2005 §§ 4-5.
Grænser for den saglige kompetence
I det omfang behandlingen af en borgerhenvendelse vil gå uden for rammerne af bemyndigelsen i bekendtgørelsen, skal kommunen straks foretage den fornødne videreformidling til Skatteforvaltningen. Omvendt er det fastsat, at Skatteforvaltningen ikke kan henvise borgerhenvendelser om skat til en kommune. Se BEK nr. 1007 af 20/10/2005 § 6.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil