A.A.1.12.1 It-tilsynets organisering, formål, opgaver, beføjelser og whistleblowerordning
>Indhold
Afsnittet indeholder:
- It-tilsynets organisering og formål
- It-tilsynets opgaver og beføjelser
- Whistleblowerordning.
It-tilsynets organisering og formål
For at styrke tilsynet og styringen med Skatteforvaltningens it-portefølje er der ved lov nr. 2187 af 29. december 2020 om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område oprettet et It-tilsyn.
Lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område trådte i kraft den 1. januar 2021.
Tilsynet udøver sine funktioner i fuld uafhængighed. Se lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område § 1, stk. 2.
It-tilsynet skal understøtte det tilsyn, der allerede foregår i Skatteministeriet, og supplere den rådgivning, der ydes af Statens It-råd. It-tilsynet skal yde rådgivning i forhold til Skatteforvaltningens it-område med særligt fokus på Skatteforvaltningens væsentligste udfordringer, herunder håndteringen af legacy-udfordringen og implementeringen af store lovkomplekser som f.eks. boligskatteforliget og nye EU-regler på toldområdet.
Det uafhængige it-tilsyn skal understøtte en styrket parlamentarisk kontrol af Skatteministeriets it-drift og it-udvikling. Med et særskilt it-tilsyn får regeringen og Folketinget uafhængige eksperter at læne sig op ad, når budgetter og tidsplaner for Skatteministeriets omfattende og komplekse it-drift og it-udvikling skal fastlægges.
It-tilsynets opgaver og beføjelser
It-tilsynet har en række beføjelser til at kontrollere og udtale sig om driften, vedligeholdelsen og udviklingen af Skatteforvaltningens it-område. Det kan ske enten på baggrund af en anmodning eller af egen drift. Skatteforvaltningen forpligtes til at overdrage de oplysninger, som It-tilsynet måtte efterspørge, sammen med de relevante dokumenter mv.
For at understøtte den parlamentariske kontrol skal Skatteforvaltningen underrette It-tilsynet og forelægge sagen for skatteministeren, hvis Skatteforvaltningen undtagelsesvist beslutter ikke at følge en anbefaling i en udtalelse fra It-tilsynet. Skatteministeren underretter Folketingets Skatteudvalg, hvis en anbefaling fra It-tilsynet ikke følges.
It-tilsynet afgiver årlige redegørelser for sit arbejde, som offentliggøres. Se lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område § 9.
Tavshedspligt
Skatteforvaltningslovens § 17 om tavshedspligt finder tilsvarende anvendelse for tilsynet. Se lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område § 11.
Inhabilitet
Forvaltningslovens §§ 3 og 4 finder tilsvarende anvendelse ved tilsynets medlemmers og ansatte i sekretariatets behandling af en sag. Se lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område § 10.
Se også
For yderligere oplysninger om It-tilsynet henvises til It-tilsynets hjemmeside www.itti.dk og lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område.
Whistleblowerordning
It-tilsynet behandler indberetninger om alvorlige fejl i eller uregelmæssigheder forbundet med it-driften og udviklingen af Skatteforvaltningens it-systemer. Dette skal medvirke til at sikre, at eventuelle fejl og uhensigtsmæssigheder vedrørende både drift og udvikling af Skatteforvaltningens it-systemer bringes frem i lyset.
Se lov om Tilsynet med told- og skatteforvaltningens it-område § 4, stk. 1, nr. 4.
It-tilsynet modtager indberetninger fra Skatteministeriets whistleblowerordning. Denne ordning skal sikre, at ansatte, tidligere ansatte og samarbejdspartnere i Skatteministeriet får mulighed for at ytre sig - også anonymt - om fejl eller uhensigtsmæssigheder i både it-driften og it-udviklingen, så der kan handles i tide, og problemer kan blive løst.
Indberetninger skal sendes til Skatteministeriets whistleblowerordning. Det uafhængige It-tilsyn på Skatteforvaltningens område vil blive underrettet om henvendelsen. It-tilsynet vurderer, om en henvendelse giver tilsynet anledning til at foretage yderligere behandling.
Se også
Link til Skatteministeriets whistleblowerordning
https://www.skm.dk/whistleblowerordning/<
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil