Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-1
<< >>

J.A.20.2.1.3.5 Selvudelukkelse

Tilladelsesindehaver skal stille en funktion til rådighed for spilleren, der gør det muligt for spilleren at anmode om midlertidig eller endelig udelukkelse fra tilladelsesindehaverens spil. Tilladelsesindehaver skal sikre, at spilleren ikke kan indgå nye spil, efter at spilleren har anmodet om udelukkelse.

Funktionen for selvudelukkelse skal fungere sådan, at selvudelukkelsen træder i kraft med det samme, så det sikres, at spilleren ikke kan indgå nye spil, efter at spilleren har anmodet om udelukkelse. En funktion, hvor spilleren selv skal tage kontakt til tilladelsesindehaveren, fx via mail, vil derfor ikke være tilstrækkeligt, da udelukkelsen ikke vil træde i kraft straks efter anmodningen, og spilleren har mulighed for at indgå nye spil, indtil anmodningen er behandlet.

Spilleren skal have mulighed for at udelukke sig:

  • Kortvarigt - med en spilpause på 24 timer (afkølingsperiode).
  • Midlertidigt - med en udelukkelse på minimum 30 dage.
  • Endeligt - med en udelukkelse, der lukker kundens spilkonto og afslutter kundeforholdet.

Ved en midlertidig udelukkelse og kortvarig spilpause, skal spillerens spilkonto være deaktiveret i perioden for udelukkelse. Spilkontoen kan låses op igen, når perioden for udelukkelse er udløbet. Eftersom den kortvarige spilpause er defineret som 24 timer, må det ikke være muligt at udelukke sig i mindre end 24 timer. Ligeledes må det ikke være muligt at udelukke sig i en tidsperiode på mellem 24 timer og 30 dage, da en midlertidig udelukkelse minimum skal være på 30 dage. Det ville fx være i strid med reglerne, hvis der blev tilbudt en midlertidig udelukkelse på 7 dage. Der må til gengæld gerne være mulighed for, at spilleren kan vælge en midlertidig udelukkelse, som varer i mere end 30 dage. Ligeledes er det også tilladt at tilbyde forskellige værktøjer, som kan hjælpe spilleren med at planlægge sit spil, fx at der kun må spilles et vist antal timer i døgnet, eller at der kun må spilles på bestemte tidspunkter.

Reglerne om varighed af selvudelukkelsesperioder er fastsat med henblik på at forebygge, at spillere vælger selvudelukkelsesperioder, der er for korte til at bryde et (potentielt) negativt spilmønster.

Ved en endelig udelukkelse skal spilkontoen, som nævnt ovenfor, lukkes, og kundeforholdet skal afsluttes. Tidligst 1 år efter spilkontoens lukning, må spilleren igen registreres som ny kunde. Tilladelsesindehaveren skal derfor gemme oplysningerne om, at en spiller har udelukket sig, så det sikres, at kunden ikke kan registrere sig som ny kunde efter kort tid. Registreringen af, at spilleren har udelukket sig bør ske via kundens cpr.nr. eller lignende, så det sikres, at kunden ikke kan oprette en ny konto, fx ved at opgive en anden mailadresse end den vedkommende tidligere var registreret med. Udelukkelsen gælder alle spil pr. tilladelse, det vil derfor ikke være tilladt fx at tilbyde poker til en spiller, som har udelukket sig fra onlinekasino.

En tilladelsesindehaver må gerne fastsætte egne regler om, at der skal gå længere tid end 1 år, før en spiller, der endeligt har udelukket sig selv, kan oprette sig som ny kunde.

Tilladelsesindehaver skal informere en spiller, som har udelukket sig selv fra tilladelsesindehaverens spil, om muligheden for rådgivnings- og behandlingstilbud for spilafhængighed på et dansk behandlingscenter. Er spilleren fra Grønland, skal tilladelsesindehaver informere om rådgivnings- og behandlingstilbud for spilafhængighed på et grønlandsk behandlingscenter. Informationen skal gives til spilleren, uanset om denne har udelukket sig kortvarigt, midlertidigt eller endeligt.

Se bekendtgørelse om online væddemål § 17, stk. 1, og bekendtgørelse om onlinekasino § 23, stk. 1.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.