I.A.5.13.1 Kriterier for at blive nummerpladeoperatør
Efter ansøgning kan Motorstyrelsen autorisere en virksomhed til at indregistrere, afmelde og omregistrere køretøjer i Motorregisteret og udlevere nummerplader. Se KØREGL §§ 15 og 16, samt registreringsbekendtgørelsens §§ 91-97.
En virksomhed kan kun autoriseres som nummerpladeoperatør, hvis virksomheden opfylder følgende betingelser:
- Virksomheden skal have fast forretningssted i Danmark.
- Virksomheden skal erhvervsmæssigt handle med eller lease køretøjer af den type, der skal registreres eller
- Virksomheden skal være godkendt af Færdselsstyrelsen til at syne eller omsyne køretøjer.
- Virksomheden må ikke have gæld til staten.
- Virksomheden må ikke være under rekonstruktion, konkurs eller likvidation.
Betingelser
Autoforhandlere og leasingselskaber
For at kunne blive autoriseret som nummerpladeoperatør, er det en betingelse, at en autoforhandler eller leasingselskab skal sælge eller lease mindst 100 køretøjer om året af den type, der skal registreres. Se registreringsbekendtgørelsens § 92, stk. 1.
Syns- og omsynsvirksomheder
For synsvirksomheder stilles der ikke krav om salg af køretøjer, men virksomheden skal være godkendt som synsvirksomhed af Færdselsstyrelsen.
En virksomhed, der er godkendt af Færdselsstyrelsen til at omsyne køretøjer, autoriseres kun som nummerpladeoperatør, hvis virksomheden årligt sælger eller leaser mindst 50 køretøjer af den type, der skal registreres, før køretøjet tages i brug. Se registreringsbekendtgørelsens § 92, stk. 3.
Øvrige forhandlere
Virksomheder, der normalt ikke sælger eller leaser biler, skal sælge mindst 50 køretøjer af de typer, der årligt skal registreres for at blive autoriseret som nummerpladeoperatør. Det betyder eksempelvis, at en forhandler af:
- campingvogne skal sælge eller lease mindst 50 vogne om året
- motorcykler skal sælge eller lease mindst 50 motorcykler om året
- knallerter skal sælge eller lease mindst 50 knallerter om året.
Se registreringsbekendtgørelsens § 92, stk. 2.
Motorstyrelsen kan dispensere fra de nævnte krav i områder af landet, hvor der mangler en autoriseret nummerpladeoperatør, der registrerer køretøjer. Her kan Motorstyrelsen autorisere virksomheder eller offentlige myndigheder som nummerpladeoperatør. Se registreringsbekendtgørelsens § 91, stk. 3.
Autoriserede virksomheder, herunder synsvirksomheder, må kræve betaling for registrering i Motorregistret, bortset fra registrering vedrørende køretøjer, der handles, repareres eller leases som led i den autoriseredes øvrige virksomhed. Se KØREGL § 15, stk. 6.
I områder af landet, hvor der i særlig grad mangler et ekspeditionssted, der har alle typer af nummerplader på lager, kan Motorstyrelsen autorisere en virksomhed eller en offentlig myndighed til at registrere i Motorregistret. Se KØREGL § 15, stk. 7.
Autorisering af politiet, forsvaret, forsikringsselskaber og skrothandlere
Motorstyrelsen kan autorisere følgende myndigheder og virksomheder til at registrere i Motorregistret i det angivne omfang:
-
Politiet til at registrere egne køretøjer i Motorregistret.
-
Forsvaret til at registrere og afmelde egne køretøjer i Motorregistret (med virkning fra 1.oktober 2018).
-
Politiet, forsikringsselskaber og virksomheder, der er godkendt til at foretage miljørigtig skrotning af køretøjer, til at afmelde køretøjer, der er registreret i Motorregistret.
-
Forsikringsvirksomheder til at registrere reparation eller genopbygning af skadet køretøj.
Se KØREGL (køretøjsregistreringsloven) § 15, stk. 8.
>Med vedtagelse af lov nr. 2221 af 29. december 2020 bliver taksatorer pr. 1. januar 2021 omfattet af bestemmelserne i KØREGL (køretøjsregistreringsloven) § 15, stk. 8, nr. 3 og nr. 4 og der bliver indsat et nyt punkt 5, som omhandler køretøjsimportører og -producenters mulighed for at oprette og registrere oplysninger om et køretøjs tekniske forhold. Se § 3 i lov nr. 2221 af 29. december 2020 <
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil