F.A.34.1 Fortoldningsangivelsens opbygning og generelle regler for udfyldelse
Indhold
Dette afsnit forklarer kort om opbygningen af fortoldningsangivelsen og om de generelle regler for, hvordan fortoldningsangivelsen skal udfyldes.
Afsnittet indeholder:
- Fortoldningsangivelsens opbygning
- Regler for udfyldelse af fortoldningsangivelsen
- Elektronisk angivelse.
Fortoldningsangivelsens opbygning
Der findes en global model for toldangivelse. Nedenfor gennemgås den fortoldningsangivelse, der anvendes i EU.
Fortoldningsangivelsen er udformet efter EU's regler om det administrative enhedsdokument. Enhedsdokumentet består af hovedoplysninger og varepostoplysninger.
Hovedoplysningerne knytter sig til det samlede vareparti, dvs. oplysninger, der er fælles for alle varer, der er omfattet af fortoldningen. Hovedoplysningerne fremgår af rubrikkerne 1-30, 49 og 54.
Varepostoplysningerne knytter sig til den enkelte varekode eller vareart i fortoldningsekspeditionen. Varepostoplysningerne fremgår af rubrikkerne 31-47.
En fortoldningsangivelse kan omfatte i alt 99 vareposter. Klarereren anfører den første varepost på hovedangivelsen, og de øvrige på særlige supplementsangivelser - som hedder BIS-angivelser - med tre vareposter på hver blanket.
Virksomheder, der selv ønsker at udfylde fortoldningsangivelsen online, kan få adgang til SKATs importsystem ved at ansøge om logon.
Både virksomheder og privatpersoner kan få en speditør til at være repræsentant på deres vegne. De forskellige speditørfirmaer kan imod betaling udfylde fortoldningsangivelsen.
Se reglerne om fortoldningsangivelsen i GB, artikel 205-217 og bilag 37-38.
Regler for udfyldelse af fortoldningsangivelsen
Klarereren har fuld deklarationspligt. Det betyder, at fortoldningsangivelsen skal indeholde alle nødvendige oplysninger, når den indleveres til SKAT. Fortoldningsangivelsen skal være underskrevet af klarereren eller dennes repræsentant. Se artikel 62 i TK.
Som udgangspunkt er rubrikkerne i EU's enhedsdokument og angivelsen i SKAT's importsystem de samme, men af praktiske grunde er importsystemets rubrikker i nogle tilfælde underopdelt. Desuden er der i importsystemet nogle få ekstra rubrikker, klarereren skal udfylde for at muliggøre den hurtige og smidige toldbehandling, der er knyttet til edb-løsningerne.
Elektronisk angivelse
De rubrikker, der kun anvendes ved elektroniske angivelser, er følgende:
Rubrik |
Indhold |
Internt nummer |
Her angiver klarereren virksomhedens interne nummer, der er knyttet til fortoldningen. Nummeret skal kun angives, hvis der er et sådant nummer. |
Transportmidlets forventede ankomstdag |
Her angiver man datoen for, hvornår det forventes, at varerne ankommer til det sted, hvor toldekspeditionen skal finde sted. Datoen angives i formatet ååååmmdd. |
Transportmidlets forventede ankomsttidspunkt |
Her angiver man tidspunktet for, hvornår man forventer, at varerne ankommer til det sted, hvor toldekspeditionen skal finde sted. Tidspunktet angives i formatet ttmm. |
Transportmidlets faktiske ankomstdag |
Her angiver man datoen for, hvornår varerne er ankommet til det sted, hvor toldekspeditionen skal finde sted. Datoen angives i formatet ååååmmdd. Udfyldes ikke af privatpersoner |
Transportmidlets faktiske ankomsttidspunkt |
Her angiver man tidspunktet for, hvornår varerne er ankommet til det sted, hvor toldekspeditionen skal finde sted. Tidspunktet angives i formatet ttmm. Faktisk ankomst indsættes via manifestsystemet, når ankomstmeddelelsen er godkendt. For varer, der ankommer med bil, indsættes faktisk ankomst af SKAT ved ekspeditionsstedet. Hvis varerne toldbehandles hos en godkendt modtager på dennes adresse, indsættes faktisk ankomstdag og -tidspunkt af den godkendte modtager. Det er kun muligt for virksomheder og speditører at registrere oplysning om faktisk ankomsttidspunkt for varer, der angives under visse toldprocedurer, fx fraførsel fra toldoplag. |
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil