Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-1
<< >>

E.B.4.1.3 Forhøjelse af det pantsikrede beløb

Indhold

Dette afsnit handler om forhøjelse af det pantsikrede beløb.

Afsnittet handler om:

  • Forhøjelse af pantebreve i løsøre mv.
  • Forhøjelse af pantebreve i fast ejendom og andelsboliger

Bemærk

Med virkning fra 1. juli 2019 er reglerne om forhøjelse delvist ændret. Dette afsnit beskriver reglerne fra og med 1. juli 2019. For en redegørelse for tidligere gældende regler henvises til tidligere udgaver af Den juridiske vejledning, senest Den juridiske vejledning 2019-1.

Forhøjelse af pantebreve i løsøre mv.

Forhøjelse af det pantsikrede beløb på pantebreve, der ikke har pant i fast ejendom eller andelsboliger, udløser afgift efter hovedreglen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 4, 1. pkt. Efter denne bestemmelse skal der betales afgift efter § 5, stk. 1, af forskellen mellem restgælden og det nye pantsikrede beløb.

Der er fastsat en særregel for tinglysning af forhøjelser af pant i fast ejendom og andelsboliger i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5 a. Derfor gælder reglen om forhøjelse i § 5, stk. 4, 1. pkt. kun for tinglysning af forhøjelser af pant i løsøre, immaterielle rettigheder mv., som er tinglyst i Bilbogen og Personbogen.

Der skal ved tinglysningen af forhøjelse af disse pantebreve afgives følgende erklæring, jf. >TALbek § 17, stk. 1<:

"Restgælden udgør det angivne beløb på den angivne dato. Afgiften er beregnet af forskellen mellem restgælden og den nye hovedstol."

Ved forhøjelse af ejerpantebreve og skadesløsbreve med pant i løsøre mv. er resthæftelsen altid af samme størrelse som den tinglyste hovedstol. Der skal ikke afgives erklæring på disse pantebreve.

Forhøjelse af pantebreve i fast ejendom og andelsboliger (pantebreve omfattet af § 5 a)

For tinglysning af en forhøjelse af det pantsikrede beløb på pantebreve i fast ejendom eller andele i en andelsboligforening skal der beregnes afgift efter TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5 a, stk. 1, 1. pkt., af forskellen mellem den nye hovedstol og den tidligere tinglyste hovedstol. Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5 a, stk. 6.

 I forbindelse med tinglysningen skal der afgives følgende erklæring, jf. TALbek § 14, stk. 2:

"Forhøjelsen er omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 6."

Bemærk

Reglen i TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5 a, stk. 6, gælder kun for forhøjelse af pantebreve tinglyst i Tingbogen (pant i fast ejendom) og Andelsboligbogen (pant i andelsboliger). For pant i løsøre mv., som er tinglyst i Personbogen og Bilbogen, skal der derimod betales procentafgift efter § 5, stk. 1, af forskellen mellem restgælden på pantebrevet, og den nye tinglyste hovedstol, jf. § 5, stk. 4, 1. pkt. Derfor skal restgælden oplyses ved tinglysning af forhøjelse af disse pantebreve, jf. TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 14, stk. 1.

Afgiftssatserne for procentafgiften og den faste afgift ved tinglysning af forhøjelser er endvidere anderledes for pant i fast ejendom og andelsboliger. Se om afgiftssatserne i afsnit E.B.4.1.1.4 Afgiftssatser.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.