Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-1
<< >>

E.B.4.1.1.3 Indeksering

Indhold

Dette afsnit handler om, hvorledes det pantsikrede beløb - afgiftsgrundlaget - fastsættes i de tilfælde, hvor pantebrevet indeholder en bestemmelse om, at pantebrevets hovedstol skal reguleres på basis af et indeks.

Afsnittet indeholder:

  • Indekslån
  • Lån der ydes efter realkreditloven
  • Pantstiftende vedtægter.

Indekslån

Når hovedstolen på et pantebrev opskrives på baggrund af udviklingen i et indeks, er der tale om indeksering af pantebrevet.

Det pantsikrede beløb, hvoraf afgiften beregnes, er herefter det højeste beløb, som hovedstolen kan opskrives til.

Når et indekseret pantebrev tinglyses, skal der i henhold til >TALbek § 20, stk. 1<, afgives følgende erklæring:

 "Hovedstolen/det pantsikrede beløb kan maksimalt opskrives til det angivne beløb:"

Skatteforvaltningen accepterer, at udviklingen for de foregående 10 år før anmeldelsen til tinglysning også lægges til grund for den fremtidige udvikling. Det betyder, at er stigningen i det valgte indeks på 40 pct. de sidste 10 år, så skal det pantsikrede beløb tillægges 40 pct.

Lån der ydes efter realkreditloven

Der skal ikke betales afgift efter TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 1, 3.- 8. pkt. for tinglysning af indekslån, der ydes efter realkreditloven. Se TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5 a, stk. 1, 4. pkt. Omfattet er således indekslån, der ydes af realkreditinstitutter. Disse lån opskrives efter nettoprisindekset. Andre lån, som også opskrives efter nettoprisindekset, anses også for omfattet af fritagelsesbestemmelsen.

Det er en betingelse for at anvende denne bestemmelse, at der afgives følgende erklæring, jf. >TALbek § 20, stk. 2<:

"Dette pantebrev er omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, 4. pkt., hvorfor der ikke skal betales afgift af forhøjelsen."

Pantstiftende vedtægter 

Vedtægter, som tinglyses pantstiftende, og hvor det pantsikrede beløb skal følge et indeks, fx reguleringsindekset for boligbyggeri eller nettoprisindekset, er omfattet af TAL (tinglysningsafgiftsloven) § 5, stk. 1, x3.- 8. pkt., jf. § 5 a, stk. 1, 4. pkt. Der skal derfor betales afgift af det beløb, det pantsikrede beløb kan opskrives til.

Hvis det højeste pantsikrede beløb, vedtægterne kan opskrives til, ikke fremgår direkte af vedtægterne, skal der angives en erklæring om størrelsen af det højeste beløb, det pantsikrede beløb kan opskrives til inden for en periode på 10 år fra anmeldelsen.

Erklæringen har følgende ordlyd, jf.> TALbek § 20, stk. 1<:

"Hovedstolen/det pantsikrede beløb kan maksimalt opskrives til det angivne beløb: "

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.