C.D.9.1.3.4 Fonde omfattet af selskabsskatteloven
Indhold
Dette afsnit handler om skattepligten for fonde, der er skattepligtige efter regler i selskabsskatteloven.
Afsnittet indeholder:
- Skattepligtens omfang
- Hovedregel: Skattepligt af erhvervsmæssig virksomhed
- Undtagelse
- Kan fonde være fritagne efter SEL (selskabsskatteloven) § 3?
- Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skattepligtens omfang
>Ikke-erhvervsdrivende< fonde, der har aktiver på under 1 mio. kr., er omfattet af skattepligten i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 1, stk. 1, nr. 1 og 2, jf. FL § 1, stk. 6.
Skattepligten efter denne bestemmelse betyder, at fonden kun er skattepligtig af erhvervsmæssig aktivitet. Anden form for virksomhed er skattefri. Den erhvervsmæssige virksomhed er defineret i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 4.
>Det samme gælder erhvervsdrivende fonde, som ikke er omfattet af lov om erhvervsdrivende fonde.<
Hovedregel: Skattepligt af erhvervsmæssig virksomhed
Erhvervsmæssig virksomhed er i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 4, defineret som
- indtægt ved næringsvirksomhed eller anden forretningsvirksomhed, herunder indtægt ved drift, udlejning eller bortforpagtning af fast ejendom.
- ret til en andel i overskuddet af en erhvervsvirksomhed, som ikke drives af den pågældende forening selv.
Se også
Se også afsnit C.D.1.1.12 Andre foreninger om skattepligt for foreninger omfattet af SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6.
Undtagelse
Ret til en andel i overskuddet af en erhvervsvirksomhed, som ikke drives af den pågældende fond selv, anses dog ikke som erhvervsmæssig indkomst, hvis fonden er en hjælpe- og understøttelsesfond for en virksomheds ansatte eller tidligere ansatte funktionærer og arbejdere eller deres pårørende.
Bemærk
Fonde kan ikke siges at have omsætning med medlemmer. Reglen i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 5 anvendes derfor ikke.
Kan fonde være fritagne efter SEL (selskabsskatteloven) § 3?
Bestemmelserne i SEL (selskabsskatteloven) § 3 kan ikke anvendes af fonde, der opfylder betingelserne for skattepligt efter fondsbeskatningsloven. Dette bygger på det grundlæggende hensyn bag fondsbeskatningsloven om, at fondes skattemæssige forhold er reguleret i denne lov.
Hvis en fond er fritaget efter fondsloven eller erhvervsfondsloven og dermed er fritaget for skattepligt efter fondsbeskatningsloven, vil fonden være skattepligtig efter bestemmelsen i selskabsskatteloven. I en sådan situation vil bestemmelsen i SEL (selskabsskatteloven) § 3 eventuelt kunne medføre, at fonden kan være skattefri.
Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
SKM2014.748.SR | Spørger havde et udvalg, som varetog opgaver, som skulle placeres i en selvstændig forening. Skatterådet bekræftede, at foreningen blev skattepligtig efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, og dermed kun skattepligtig af erhvervsmæssig indkomst. Endvidere bekræftede Skatterådet, at tilskud, medlemskontingenter, donationer, gaver, reklameindtægter og sponsorbidrag ikke ville være skattepligtige. Skatterådet bekræftede også, at foreningen havde et almennyttigt formål. |
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil