C.D.1.6.2 Overgang til kooperationsbeskatning
Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne ved overgang fra almindelig indkomstbeskatning til kooperationsbeskatning (formuebeskatning).
Afsnittet indeholder:
- Overgang til formuebeskatning
- Tidspunkt for overgangen
- Opgørelse af skattepligtig indkomst
- Anmeldelse om overgang.
Overgang til formuebeskatning
SEL (selskabsskatteloven) § 5 A indeholder regler om overgang fra skattepligt efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 1-2i eller 3a-6, til skattepligt efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 3. SEL (selskabsskatteloven) § 5 A indeholder således regler om overgang fra almindelig indkomstbeskatning til kooperationsbeskatning (formuebeskatning).
SEL (selskabsskatteloven) § 5 A finder også anvendelse på fonde og foreningers overgang fra skattepligt efter FBL (fondsbeskatningsloven) § 1 til skattepligt efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 3, jf. FBL (fondsbeskatningsloven) § 2, stk. 3. Se afsnit C.D.9.2.3 Overgang fra én beskatningsform til en anden om overgang til anden form for skattepligt.
For foreninger, der overgår fra foreningsbeskatning efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 6 til kooperationsbeskatning efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 3, finder SEL (selskabsskatteloven) § 5 A tilsvarende anvendelse. Se SEL (selskabsskatteloven) § 35 L.
Det karakteristiske ved overgang til kooperationsbeskatning efter SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 3 er, at selskabet eller foreningen mv. forinden overgangen beskattes af en indkomst opgjort efter de almindelige regler om indkomstopgørelse, medens det efter overgangen beskattes af en indkomst opgjort som en procentdel af formuen ved indkomstårets udgang. Se SEL (selskabsskatteloven) § 14, stk. 1.
Selskabet har før overgangen kunnet foretage skattemæssige afskrivninger i overensstemmelse med reglerne i afskrivningsloven. Efter overgangen vil selskabets skattemæssige afskrivninger på maskiner, inventar og lignende driftsmidler kun påvirke den formuemæssige værdi af disse aktiver og vil således indirekte medføre reduktion af den skattepligtige indkomst.
Tidspunkt for overgangen
Skattepligten efter de hidtidige regler fortsætter indtil tidspunktet for overgangen. Se SEL (selskabsskatteloven) § 5 A, stk. 1, 1. pkt.
Kooperationsbeskatningen indtræder således på det tidspunkt, hvor selskabet eller foreningen mv. ændrer skatteretlig status til en andelsforening og opfylder betingelserne i SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 3.
For foreninger omfattet af SEL (selskabsskatteloven) § 1, stk. 1, nr. 4 fortsætter skattepligten dog indtil udgangen af det indkomstår, i hvilket overgangen er sket. Se SEL (selskabsskatteloven) § 5 A, stk. 1, 2. pkt.
Det afhænger af en konkret vurdering, hvornår statusskiftet sker, men det vil typisk være tidspunktet for selskabets eller foreningens kompetente organers beslutning om overgangen. I mangel af en formel beslutning kan der efter en konkret vurdering lægges vægt på den juridiske persons faktiske virke.
Har selskabet mv. bagudforskudt indkomstår, og finder overgangen sted efter det sædvanlige indkomstårs udløb, men inden vedkommende kalenderårs udløb, udgør det sidste indkomstår hele perioden fra indkomstårets begyndelse, og indtil overgangen finder sted. Se SEL (selskabsskatteloven) § 5, stk. 2, se § 5 A, stk. 1, 2. pkt.
Overgang til kooperationsbeskatning sidestilles med ophør af virksomhed. Se SEL (selskabsskatteloven) § 5 A, stk. 3.
Opgørelse af skattepligtig indkomst
Selskabet skal således ved opgørelsen af sin indkomst medregne fortjeneste eller tab på de aktiver og passiver, som selskabet er i besiddelse af ved ophøret af sin hidtidige skattepligtige virksomhed, idet aktiver og passiver skal betragtes som solgt til handelsværdien ved overgangen.
Beskatningen som kooperativ virksomhed finder første gang sted for det indkomstår, der begynder efter overgangen til kooperationsbeskatning.
Anmeldelse om overgang
Selskabets mv. bestyrelse skal inden en måned efter den ændring, der medfører overgangen til kooperationsbeskatning, indsende en anmeldelse om overgangen ledsaget af en opgørelse af indkomsten for det afsluttende indkomstår til Skattestyrelsen. Se SEL (selskabsskatteloven) § 5 A, stk. 2 og 3.
Anmeldelses- og opgørelsespligten er også foreskrevet, hvor ændringen sker før begyndelsen af det indkomstår, for hvilket selskabet mv. første gang skal skatteansættes efter SEL (selskabsskatteloven) § 4. Den ekstraordinære ansættelse omfatter i dette tilfælde det tidsrum, der løber fra selskabets mv. påbegyndelse af skattepligtig virksomhed, og indtil ændringen er sket.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil