C.D.11.15.2.1 Genoptagelse af skatteansættelsen
Indhold
Dette afsnit handler om, at virksomheden kan ophæve dobbeltbeskatningen ved at bede skattemyndigheden om en genoptagelse af skatteansættelsen.
Afsnittet indeholder:
- Genoptagelse.
- Når myndighederne er enige.
- Når myndighederne er uenige.
Genoptagelse
Virksomheden kan bede Skattestyrelsens kompetente myndighed om at genoptage virksomhedens skatteansættelse, når en udenlandsk skattemyndighed har foretaget en transfer pricing-indkomstregulering af et koncernforbundet foretagende, forudsat selvfølgelig at transfer pricing-indkomstreguleringen vedrører transaktioner med den danske virksomhed. Se SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 26 og 27.
Modsat gælder, når forhøjelsen er sket i Danmark, og koncernen (det koncernforbundne selskab) skal nedsættes i udlandet. Koncernen kan i det tilfælde bede den udenlandske kompetente myndighed om en korresponderende nedsættelse efter det pågældende lands regler.
Se også
Se også afsnit C.D.11.14 om fristen for at genoptage skatteansættelsen.
Bemærk
Det er en forudsætning for nedsættelse af skatteansættelsen, at der er foretaget en tilsvarende forhøjelse af den anden part. Se LL (ligningsloven) § 2, stk. 6.
Når myndighederne er enige
Skattestyrelsen kan kun genoptage skatteansættelsen og foretage en korresponderende nedsættelse i den danske virksomheds skattepligtige indkomst, hvis Skattestyrelsen er enig i den udenlandske skattemyndigheds indkomstforhøjelse i den udenlandske virksomhed. Det betyder, at Skattestyrelsen skal være enig i, at der er anvendt armslængdepriser og -vilkår ved skatteansættelsen foretaget af den udenlandske skattemyndighed.
Nedsætter Skattestyrelsen indkomsten hos den koncernforbundne danske part med samme beløb, som den udenlandske koncernpart er blevet forhøjet med, er den økonomiske dobbeltbeskatning ophævet, og sagen er dermed afsluttet. I det tilfælde er dobbeltbeskatningen således ophævet uden, at det har været nødvendigt, at myndighederne har forhandlet om ophævelsen af dobbeltbeskatningen i henhold til dobbeltbeskatningsaftalen.
Når myndighederne er uenige
Mener Skattestyrelsen derimod ikke, at den udenlandske regulering er sket på armslængdevilkår, kan Skattestyrelsen ikke foretage en modsvarende nedsættelse af indkomsten hos den part, der er hjemmehørende i Danmark.
En tilsvarende situation kan opstå, hvis det er Skattestyrelsen, som har foretaget en primær regulering hos en virksomhed, der er hjemmehørende i Danmark, og den udenlandske skattemyndighed efterfølgende ikke mener at kunne foretage en korresponderende nedsættelse i den udenlandske forbundne parts skattepligtige indkomst.
Se også
- C.D.11.15.2.2 om hvordan transfer pricing-dobbeltbeskatning ophæves via en dobbeltbeskatningsaftale.
- C.D.11.15.2.3 om hvordan transfer pricing-dobbeltbeskatning ophæves via EU-voldgiftskonventionen.
- C.D.11.14 om fristerne for genoptagelse i skatteforvaltningsloven.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil