Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-1
<< >>

C.C.4.1.2.4 Konjunkturændringer på stambesætningen

Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne om beregning af konjunkturændringer på stambesætningen efter HUSDYL § 3.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Stambesætningen
  • Beregning af konjunkturændringen

Regel

Den ændring, der er sket i den bogførte værdi af stambesætningen i løbet af indkomståret, skal korrigeres med konjunkturændringer. Se HUSDYL § 3.

Bemærk

Reglen om konjunkturændringer gælder kun for landbrugere. Se afsnit C.C.4.1.1 Husdyrbeskatningslovens begreber (husdyrbesætninger og landbrugere), hvor begrebet landbrugere er nærmere beskrevet.

Stambesætningen

Stambesætningen består efter HUSDYL § 3, stk. 1, af:

  • Alle hundyr over 2 år inden for kvæg
  • Alle hundyr mellem 1 og 2 år inden for kvæg
  • Søer og drægtige gylte
  • Moderfår.

Konjunkturændringerne beregnes for hver af grupperne af dyr.

HUSDYL § 3 beskriver udtømmende, hvilke husdyr der hører til stambesætningen.

Det betyder, at de dyr, der er nævnt, tilhører stambesætningen, også selv om dyrene er bestemt til salg.

Dyr, der ikke er nævnt under nogen af grupperne, tilhører ikke stambesætningen, selv om de er bestemt til at indgå i den faste bestand af dyr, fx kviekalve under 1 år, der skal blive malkekøer.

Alle husdyr, der ikke kan henføres til stambesætningen, regnes med til salgsbesætningen uanset deres formål. Fjerkræ regnes derfor også med til salgsbesætningen.

Beregning af konjunkturændringen

For hver af de ovenfor nævnte grupper af dyr i stambesætningen beregnes en konjunkturændring.

Er der også dyr, der ikke er af ren race, fx krydsningsdyr, beregnes konjunkturændringerne inden for hver gruppe for sig og for hver aldersgruppe inden for gruppen af ren race og øvrige dyr.

For hver gruppe af dyr beregnes konjunkturændringen som ændringen i normalhandelsværdien pr. dyr fra årets begyndelse til årets slutning ganget med gennemsnittet af antallet af dyr ved indkomstårets begyndelse og slutning.

Hvis normalhandelsværdien er steget, skal konjunkturændringen modregnes i den skattepligtige værdistigning, som fremkommer. Konjunkturændringen formindsker altså her den skattepligtige stigning.

Hvis normalhandelsværdien derimod er faldet, skal konjunkturændringen modregnes i den fradragsberettigede værdinedgang, som fremkommer. Konjunkturændringen formindsker altså her det fradragsberettigede beløb.

Landbrugere med kalenderårsregnskab skal benytte de årligt fastsatte normalhandelsværdier pr. 31. december ved beregningen af konjunkturændringen.

Landbrugere med forskudt indkomstår, hvor indkomståret er afsluttet inden den 31. december, skal benytte normalhandelsværdierne pr. 31. december i kalenderåret forud for afslutningen af indkomståret ved beregningen af konjunkturændringen. Hvis fx indkomståret slutter den 30. september 2017, skal normalhandelsværdierne pr. 31. december 2016 anvendes.

Se eksempel på beregning af konjunkturændring i afsnit C.C.4.1.2.5 Eksempel på indkomstpåvirkningen for landbrugeres besætninger

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.