Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-1
<< >>

Hvornår bør der beskikkes en forsvarer?

A.C.3.3.2 Betingelser for beskikkelse af en forsvarer

Indhold

Dette afsnit beskriver regelsættet for, hvornår der efter forsvarerbistandsloven kan beskikkes en forsvarer til at bistå den sigtede. 

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Sagens beskaffenhed
  • Sigtedes person
  • Sagens omstændigheder i øvrigt
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Regel

Ved Skattestyrelsens behandling af en sag om strafansvar for overtrædelse af skatte- og/eller afgiftslovgivningen, kan der beskikkes borgeren en forsvarer, når

  • sagens beskaffenhed,
  • borgerens person eller
  • omstændighederne i øvrigt gør det ønskeligt,

og borgeren ikke selv har skaffet sig bistand af en forsvarer.

Det afhænger således af et konkret skøn, om der i den enkelte sag skal ydes bistand. Se forsvarerbistandslovens § 1.

Bemærk

Der er i forarbejderne til forsvarerbistandsloven ikke belæg for, at regelsættet omfatter beskikkelse af forsvarer til juridiske personer. Der er derfor ikke pligt til at vejlede om forsvarerbistand i administrative straffesager vedrørende juridiske personer. Se også SKM2015.558.VLR, hvor en juridisk person ikke kunne få beskikket en forsvarer med hjemmel i forsvarerbistandsloven.

En eventuel beskikkelse sker således efter reglerne i RPL, og Skatteforvaltningen er ikke forpligtet til at udlægge honorar mv. til den beskikkede forsvarer.     

Sagens beskaffenhed

Der kan være tvivl om faktum ligesom retsreglerne kan være komplicerede med flere forskellige fortolkningsmuligheder. Dertil kommer tilfælde, hvor det er vanskeligt at bedømme, om gerningsmanden har handlet simpelt- eller groft uagtsomt eller med forsæt.

Sigtedes person

Sigtedes personlige forhold kan begrunde et behov for forsvarerbistand. Der er tale om situationer, hvor det må forventes, at sigtede har svært ved at forstå, hvorfor og hvordan pågældende har begået en strafbar overtrædelse.

Det kan fx skyldes sigtedes alder, eventuelle psykiske handicap, eller fordi sigtede er udlænding.

Sagens omstændigheder i øvrigt

Sagens omstændigheder i øvrigt henviser navnlig til tilfælde, hvor bistand er ønskelig, fordi der er opstået et modsætningsforhold mellem sigtede og Skatteforvaltningen.

Se også SKM2020.266.VLR, hvor en forsvarer blev beskikket, med angivelse af maksimalt tidsforbrug, i en administrativ straffesag, der var stillet i bero, mens den afventede afgørelse i en klagesag over den underliggende afgørelse i skattesagen. 

Der kan også være tale om sager, hvor sagen ud over en strafferetlig sanktion, kan få andre alvorlige konsekvenser, fx. spørgsmål om ansættelse, valgbarhed el. lign. Se afsnit A.C.3.3.3 Begæring om beskikkelse af en forsvarer om situationer, hvor Skattestyrelsen bør sikre beskikkelse af en forsvarer.

Bemærk

En anmodning om beskikkelse af forsvarer i kontrolfasen er ikke omfattet af lov om forsvarerbeskikkelse.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

 Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelser Afgørelsen i stikord Yderligere kommentarer
Landsretsdomme
SKM2020.266.VLR Landsretten traf afgørelse om beskikkelse af en forsvarer, til udførelse af maksimalt 10 timers arbejde, i en administrativ straffesag, der var stillet i bero på afgørelse i en klagesag over den underliggende materielle afgørelse. Skattestyrelsen havde sigtet for at afbryde den strafferetlige forældelse. Beskikkelse i berostillet straffesag - maksimalt tidsforbrug.
SKM2015.558.VLR Et selskab havde anmodet om beskikkelse af en forsvarer med henvisning til forsvarerbistandsloven. 

Byretten fandt, at der på det foreliggende grundlag ikke er hjemmel i forsvarerbistandslovens § 1 til beskikkelse af forsvarer i den administrative skatte- og afgiftsstraffesag. 

Med henvisning til lovens forarbejder og efter de foreliggende oplysninger fra SKAT om, at bestemmelsen om forsvarerbistand i hidtidig praksis ikke har været anvendt i forhold til juridiske personer, tiltræder landsretten, at byretten har nægtet at beskikke en forsvarer for selskabet.

Landsretten stadfæstede derfor byrettens afgørelse.

 
Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.