Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-1
<< >>

A.C.2.1.2.1.6.1.2 Fysiske personer med frist 1. juli i året efter indkomstårets udløb

Fristen for indsendelse af oplysninger er dog den 1. juli i året efter indkomstårets udløb for følgende personer

  1. Personer, som modtager en årsopgørelse, men som ifølge lovgivningen forudsættes at indgive et oplysningsskema, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, nr. 2,
  2. Personer, som modtager en servicemeddelelse, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2.
  3. Personer, som giver Skatteforvaltningen meddelelse som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 3.

Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017, at bestemmelsen er en videreførelse af den tidligere SKL (skattekontrolloven) § 4, stk. 1 med de ændringer, afskaffelsen af selvangivelsesbegrebet giver anledning til.

Ad 1 - Personer, som modtager en årsopgørelse, men som ifølge lovgivningen forudsættes at indgive et oplysningsskema, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, nr. 2.

Ifølge forarbejderne til lov nr. 1535 af 19. december 2017 er der navnlig tale om skattepligtige personer med erhvervsvirksomhed, hvor lovgivningen eksempelvis forudsætter, at den skattepligtige foretager afskrivninger, anvender virksomhedsordningen mv., dvs. har skattemæssige forhold, som nødvendiggør oplysninger fra den skattepligtige for, at Skatteforvaltningen kan foretage en korrekt og fyldestgørende skatteansættelse af den skattepligtige.

Se SKL (skattekontrolloven) § 10, stk. 2, nr. 1.

Det fremgår af afsnit A.C.2.1.2.1.5.2 Selvstændigt erhvervsdrivende, der modtager en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema, hvilke personer, der modtager en årsopgørelse i medfør af SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, nr. 2, og dermed har frist 1. juli efter indkomstårets udløb med at indgive oplysningerne i SKL (skattekontrolloven) § 2.

For disse personer er fristen for indsendelse af oplysninger den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.

Har den skattepligtige ændringer til årsopgørelsen efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 og 27.

Ad 2 - Personer, som modtager en servicemeddelelse, jf. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2.

En servicemeddelelse indeholder oplysninger som er indberettet til til brug for årsopgørelsen.

Man modtager en servicemeddelelse, hvis man er en skattepligtig, som er omfattet af regler udstedt i medfør af stk. 1, og er samlevende med en ægtefælle, jf. KSL (kildeskatteloven) § 4, der skal give oplysningerne som nævnt i § 2 efter § 5.

Se SKL (skattekontrolloven) § 10, stk. 2, nr. 2.

Se nærmere vedr. SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2 i afsnit A.C.2.1.2.1.5.3 Ægtefæller vedr. ægtefæller.

For disse personer er fristen for indsendelse af oplysninger den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.

Har den skattepligtige ændringer til årsopgørelsen efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 og 27.

Ad 3 - Personer, som giver Skatteforvaltningen meddelelse som nævnt i SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 3.

En skattepligtig,

  • som er omfattet af regler udstedt i medfør af SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 1, (dvs. omfattet af BEK nr. 1302 af 14. november 2018 om fysiske personers modtagelse af en årsopgørelse i stedet for et oplysningsskema § 1, stk. 1.

eller

  • som er omfattet af SKL (skattekontrolloven) § 8, stk. 2,

kan senest den 1. maj i året efter indkomståret meddele Skatteforvaltningen, at den pågældende for dette indkomstår giver oplysningerne som nævnt i § 2 efter § 5.

Se SKL (skattekontrolloven) § 10, stk. 2, nr. 3.

For disse personer er fristen for indsendelse af oplysninger den 1. juli i året efter indkomstårets udløb.

Har den skattepligtige ændringer til årsopgørelsen efter udløbet af oplysningsfristen, vil genoptagelse kunne ske efter de almindelige regler i SFL (skatteforvaltningsloven) § 26 og 27.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.