Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2021-1
<< >>

A.B.1.2.9.8.1.1.1.3 Resumé, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 3

Bestemmelsen skal sikre, at Skatteforvaltningen får de oplysninger, som skal udveksles i medfør af DAC6 artikel 8 ab, stk. 14, litra c.

Der skal afleveres en fritekstbeskrivelse af forretningsaktiviteterne eller ordningen. BEK angiver alene, at hvis ordningen har et navn, som den almindeligvis er kendt under, skal dette oplyses. I øvrigt er der ingen bindinger på, hvordan resuméet skal udformes. Oplysningerne skal, jf. BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 2, obligatorisk indgives på engelsk. Se afsnit A.B.1.2.9.8.1.1 Generelle regler for indberetning af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger.2 nedenfor om sprogvalg.

Ifølge BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 22, stk. 1, nr. 3, affattes resuméet således, at det ikke fører til afsløring af erhvervsmæssige, industrielle eller faglige hemmeligheder, en fremstillingsmetode eller oplysninger, hvis videregivelse ville stride mod almene interesser (dvs. mod retsprincippet om ordre public) at videregive. Eksempler på oplysninger omfattet af ordre public er oplysninger, der indebærer diskrimination baseret på fx religion, etnisk tilhørsforhold etc. 

Det er et generelt princip ved udveksling af oplysninger, at udvekslingen ikke skal omfatte oplysninger, der ville afsløre erhvervsmæssige, industrielle eller faglige hemmeligheder eller fremstillingsmetoder. Ifølge kommentaren til OECD’s modeldobbeltbeskatningsoverenskomst artikel 26, stk. 3, forstås der ved "erhvervsmæssig eller industriel hemmelighed" almindeligvis fakta og omstændigheder, som har væsentlig økonomisk betydning, som vil kunne udnyttes i praksis, og hvis uautoriserede brug kan medføre væsentlig skade fx af økonomisk art. I betydningen er ikke inkluderet muligheden for, at afsløringen af oplysningen vil kunne medføre beskatning. 

Det er den indberetningspligtige mellemmand eller relevante skatteyder, som ved affattelsen af resuméet tager stilling til, hvilke oplysninger der medtages og hvilke der eventuelt udelades. Skatteforvaltningen påser ikke, om resuméet indeholder oplysninger, der kunne have været omfattet af undtagelsen. 

Skatteforvaltningen antager, at disse principper kun helt undtagelsesvis vil være relevante i forbindelse med indberetning efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019. Der henvises til Juridisk Vejledning afsnit C.F.8.2.2.26.1.6 Tilfælde hvor oplysningerne ikke skal afgives for kommentarer til modeloverenskomstens artikel 26, stk. 3.  

Retningslinjer for udformningen af resuméet vil fremgå af indberetningsvejledningen.  

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.