A.B.1.2.9.6.3 Indberetningspligten påhviler en relevant skatteyder
Efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 7, stk. 1, påhviler indberetningspligten indledningsvis skatteyderen, hvis der ikke er nogen mellemmand omfattet af BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 2. Herom henvises til afsnit A.B.1.2.9.5.2 Den relevante skatteyder.
Når indberetningspligten er placeret hos skatteyderen, er der indberetningspligt til Danmark, hvis
- Skatteyderen er skattemæssigt hjemmehørende i Danmark,
- skatteyderen har et fast driftssted i Danmark, og dette faste driftssted nyder godt af den indberetningspligtige ordning,
- Skatteyderen oppebærer indkomst eller genererer overskud i Danmark uden at være skattemæssigt hjemmehørende i Danmark og uden at have fast driftssted i nogen EU-medlemsstat (det være sig Danmark eller en anden medlemsstat),
- Skatteyderen udøver en aktivitet i Danmark uden at være skattemæssigt hjemmehørende i Danmark og uden at have fast driftssted i nogen EU-medlemsstat (det være sig Danmark eller en anden medlemsstat).
Efter BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 7, stk. 2, er stk. 1-4 en prioritetsrækkefølge. Indberetningspligt til Danmark indtræder kun, hvis Danmark optræder først på listen i forhold til tilknytning til andre EU-lande.
Eksempel
En relevant skatteyder har (kun) skattemæssigt hjemsted i Sverige, men ordningen vedrører (kun) et fast driftssted, som skatteyderen har i Danmark. Efter prioriteringsrækkefølgen i BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 7, stk. 2, er der kun indberetningspligt til Sverige, jf. nr. 1. Der er ganske vist indberetningspligt til Danmark efter nr. 2, men indberetningspligt efter nr. 1 går forud for indberetningspligt efter nr. 2. Derfor skal ordningen ikke indberettes i Danmark.
Tilstedeværelsen af BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 7, stk. 2, nr. 3, sikrer bl.a., at også personer og retlige arrangementer, der ikke er selvstændige skattesubjekter, er omfattet af indberetningspligten. Danske interessentskaber og kommanditselskaber er eksempler herpå. Se også definitionen af relevant skatteyder i BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 3.
BEK nr. 1634 af 27/12/2019 § 7, stk. 2, nr. 3 og 4, udbreder derudover indberetningspligten til aktører, der er etableret uden for EU, og som udøver aktivitet i Danmark uden at have et fast driftssted hverken i Danmark eller i en anden medlemsstat.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil