A.A.7.4.7.1 Begrundelse - Told
Indhold
Dette afsnit handler om kravene til begrundelse af Toldstyrelsens afgørelser i henhold til EUTK
Afsnittet indeholder:
- Lovgrundlag
- Indledning
- Hovedregel - begrundelse
- Undtagelse - fuldt medhold
- Krav til en begrundelses indhold
Se også A.A.7.4.7 Begrundelse.
Lovgrundlag
EUTK art. 22 og art. 29. GF art. 8. FVL § 24 og § 36.
Indledning
Hvis Toldstyrelsen vil træffe en afgørelse, der kan få negative følger for en borger/virksomhed, skal der, inden der træffes afgørelse, sendes et begrundet forslag. Se EUTK art. 22, stk. 6 og art. 29 samt FVL § 24.
Forslaget skal:
- Indeholde en henvisning til de dokumenter og oplysninger, som Toldstyrelsen vil basere afgørelsen på.
- Angive fristen for at komme med indsigelser mod forslaget
- Indeholde en henvisning til personens ret til indsigt i de dokumenter og oplysninger, som Toldstyrelsen vil basere sin afgørelse på.
Se GF art. 8, stk. 1.
Efter udløbet af høringsfristen, sendes en begrundet afgørelse med klageadgang i henhold til EUTK art. 44. Se EUTK art. 22, stk. 7 og EUTK art. 29.
Hovedregel - begrundelse
En afgørelse skal begrundes.
En begrundelse skal angive hvilke retsregler og hvilke faktiske omstændigheder en afgørelses resultat støttes på.
Se EUTK art. 22, stk. 7 og EUTK art. 29 samt FVL § 24, der udfylder EUTK.
Undtagelse - fuldt medhold
Hvis afgørelsen giver parten fuldt medhold, behøver den ikke være begrundet. Se EUTK art. 22, stk. 7 modsætningsvis.
Krav til en begrundelses indhold
En begrundelse skal fremstå som en dækkende og korrekt forklaring på, hvorfor afgørelsen har fået det pågældende indhold. En afgørelses begrundelse har blandt andet betydning for partens overvejelse af klage, partens accept af den trufne afgørelse samt underordnede myndigheders administration og bidrag til praksisdannelsen.
Kravene til begrundelse fremgår af GF art. 8, stk. 1, se ovenfor, der udfyldes af de krav til begrundelse, der fremgår af FVL § 24.
En begrundelse for en afgørelse skal i henhold til FVL § 24 indeholde følgende:
- Henvisning til de retsregler der ligger til grund for afgørelsen. Se FVL § 24, stk. 1, 1. pkt.
- De hovedhensyn der har været bestemmende for skønsudøvelse, hvis der er udøvet et administrativt skøn. Se FVL § 24, stk. 1, 2. pkt.
- Om fornødent en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen. Se FVL § 24, stk. 2.
Se også A.A.7.4.7 Begrundelse.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil