A.A.7.4.10.3 Ejendomsejers reaktionsmuligheder efter deklaration
Indhold
Afsnittet omhandler ejendomsejers reaktionsmuligheder når Vurderingsstyrelsen gennemfører partsinddragelse ved anvendelse af den særlige deklarationsprocedure, der er lovhjemlet i SFL (skatteforvaltningsloven) § 20 a og nærmere beskrevet i afsnit A.A.7.4.10.1 Deklarationsproceduren og partsinddragelse og i afsnit A.A.7.9.1 Sagsbehandlingsfrister - vurdering af fast ejendom.
Når den særlige deklarationsprocedure anvendes, gælder der særlige regler for Vurderingsstyrelsens håndtering af oplysninger fra ejendomsejer, der bl.a. afhænger af, hvornår oplysningerne er modtaget. Se afsnit A.A.7.9 Frister ved sagsbehandling og afgørelse - vurdering af fast ejendom og afsnit A.A.8.4 Ændring af vurdering af fast ejendom om genoptagelse af vurdering af fast ejendom.
Afsnittet indeholder:
- Hvis ejendomsejer er enig i oplysningerne i deklarationen
- Hvis ejendomsejer vil rette eller tilføje oplysninger
Hvis ejendomsejer er enig i oplysningerne i deklarationen
Hvis ejendomsejer er enig i de oplysninger, der er udstillet i deklarationen, kan ejendomsejer undlade at reagere på deklarationen. I så fald vil vurderingen blive foretaget på grundlag af de deklarerede oplysninger og udsendt til ejendomsejer, medmindre Vurderingsstyrelsen af anden vej bliver bekendt med andre oplysninger af væsentlig betydning for vurderingen. I så fald vil ejendomsejer modtage gendeklaration eller anden partshøring, før Vurderingsstyrelsen træffer afgørelse om vurderingen.
Hvis ejendomsejer vil rette eller tilføje oplysninger
Hvis ejendomsejer ikke er enig i de oplysninger, der er udstillet i deklarationen, eller mener, at der er andre oplysninger, der er af væsentlig betydning for vurderingen af ejendommen, kan ejendomsejer meddele dette til Vurderingsstyrelsen.
Nogle af de oplysninger, der er væsentlige for vurderingen, er imidlertid indhentet af Vurderingsstyrelsen i offentlige registre, der er ejet af andre offentlige myndigheder end Vurderingsstyrelsen. Fejl i disse oplysninger, skal rettes af den myndighed, der ejer de fejlagtige data, og derfor skal henvendelser om sådanne fejl i flere tilfælde ske til den pågældende myndighed. Vurderingsstyrelsen vejleder ejendomsejer om hvordan fejl kan rettes.
Hvis en ejendomsejer dokumenterer, at et givent forhold er åbenbart urigtigt, vil Vurderingsstyrelsen foretage vurderingen på det objektivt korrekte grundlag, hvis Vurderingsstyrelsen bliver opmærksom på den dokumenterede åbenbare fejl i registret.
Er der ikke tale om en dokumenteret åbenbar fejl, vil Vurderingsstyrelsen derimod træffe afgørelse på grundlag af de oplysninger, der fremgår af det register, der er ejet af en anden myndighed. Vurderingsstyrelsen vil i visse tilfælde efterfølgende kunne ændre afgørelsen efter reglerne om genoptagelse og revision i SFL (skatteforvaltningsloven) §§ 33 og 33 a.
Ejendomsejers rettelser eller tilføjelser vil blive behandlet forskelligt afhængig af, hvornår de meddeles til Vurderingsstyrelsen. Se afsnit A.A.7.9 Frister ved sagsbehandling og afgørelse - vurdering af fast ejendom om frister ved sagsbehandling og afgørelse ved vurdering af fast ejendom.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil