Hvordan forholder reglen om meroffentlighed til reglerne om tavshedspligt?
A.A.6.2.2.2.7 Meroffentlighed efter forvaltningsloven
Meroffentlighedsprincippet er nu lovfæstet. Det er fastsat i FVL, at en forvaltningsmyndighed i forbindelse med behandling af en anmodning om partsaktindsigt har pligt til at overveje, om der kan gives aktindsigt i dokumenter og oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af FVL §§ 12-15 b. Se FVL § 10, stk. 1.
Der kan gives aktindsigt i videre omfang, medmindre det vil være strid med anden lovgivning herunder regler om tavshedspligt og regler om behandling af personoplysninger. Se FVL § 10, stk. 1.
I det omfang den nævnte afvejning fører til, at der ikke kan meddeles aktindsigt efter meroffentlighedsprincippet i medfør af FVL § 10, stk. 1, skal myndigheden begrunde afslaget nærmere.
I de tilfælde, hvor en myndighed ikke på grund af tavshedspligt er afskåret fra at give meraktindsigt, forudsætter et afslag på meraktindsigt, at myndigheden udøver et konkret skøn og afvejer de hensyn som taler for at imødekomme anmodningen, over for de hensyn som taler imod. De hovedhensyn, som er bestemmende for skønsudøvelsen under en sådan afvejning, skal også indgå i et skriftligt afslag på meraktindsigt, jf. forvaltningslovens § 24. Se FOB 2009, 5-3 om Afvejning af hensyn og udformning af begrundelse ved afslag på meraktindsigt (J.nr. 2009-1997-601).
Meroffentlighedsprincippet gælder også i forbindelse med behandling af anmodning om partsaktindsigt i dokumenter og oplysninger, som indgår i sager, der er undtaget fra aktindsigt efter FVL § 11, sager om strafferetlig forfølgning af lovovertrædelser. Se FVL § 10, stk. 2.
I disse type sager skal myndigheden foretage en samlet og overordnet vurdering af, om der bør meddeles aktindsigt i dokumenter og oplysninger. Det indebærer, at der skal foretages en mere generel vurdering af, om de hensyn, der begrunder undtagelsen af den pågældende type sager fra retten til aktindsigt, kan antages at gælde på det tidspunkt, hvor anmodningen om aktindsigt modtages.
Klage over afgørelser om partsaktindsigt se afsnit A.A.10.1.2 Særlige klageregler.
Oversigt over udtalelser fra Folketingets Ombudsmand
Skemaet viser relevante udtalelser på området:
Udtalelser fra Ombudsmanden | Udtalelsen i stikord | Kommentarer |
Udtalelse fra Ombudsmanden | ||
FOB 2009, 5-3 | Afslag på meraktindsigt forudsætter, at myndigheden udøver et konkret skøn, og at de hovedhensyn, som er bestemmende for skønsudøvelsen indgår i et skriftligt afslag på meraktindsigt, jf. forvaltningslovens § 24 om begrundelse. |
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil