A.A.1.6.3.2 Opgaver
Indhold
Dette afsnit handler om reglerne om motorankenævnenes opgaver.
Afsnittet indeholder:
- Saglig kompetence
- Påkendelseskompetence
- Genoptagelse af egne afgørelser
Saglig kompetence
Hovedregel
Motorankenævnet afgør klager over Skatteforvaltningens afgørelser vedrørende:
- Fastsættelse af den afgiftspligtige værdi af nye køretøjer efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 9, stk. 4
- Fastsættelse af den afgiftspligtige værdi af brugte køretøjer efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 4, stk. 7, § 5, stk. 8 og § 10
- Fastsættelse af godtgørelse efter REGAL (registreringsafgiftsloven) § 7 b
- Afslag på anmodning om genoptagelse af afgørelser som nævnt i SFL (skatteforvaltningsloven) § 7, nr. 1-3
- Bindende svar, hvis nævnet i øvrigt har kompetence til at træffe afgørelse om spørgsmålet.
Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 7.
Se også afsnit A.A.3 Bindende svar samt bindende tariferingsoplysninger og bindende oprindelsesoplysninger om bindende svar.
Undtagelse 1
Principielle sager
Principielle sager skal afgøres af Landsskatteretten. En sag anses for at være principiel, hvis
- klagen ville kunne få konsekvenser for et større antal skattepligtige
- klagen vedrører større økonomiske værdier
- klagen angår fortolkning af væsentlig betydning for ny lovgivning eller væsentlig fortolkning af lovgivning i øvrigt
- der i sagen skal tages stilling til et EU-retligt spørgsmål af væsentlig rækkevidde
- klagen har påkaldt sig eller skønnes at ville påkalde sig større offentlig interesse.
Visiteringen foretages af Skatteankestyrelsen.
Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 7, stk. 2 og SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 b.
Undtagelse 2
Klagen udspringer af samme forhold som en sag, der allerede verserer ved Landsskatteretten
En klage kan afgøres af Landsskatteretten, hvis klagen udspringer af samme forhold som en sag, der allerede verserer ved Landsskatteretten
Visiteringen foretages af Skatteankestyrelsen.
Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 7, stk. 2 og SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 b.
Påkendelseskompetence
Motorankenævnet kan uanset klagens udformning genoptage den påklagede vurdering i sin helhed. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 39 a, stk. 1.
Motorankenævnet er ikke bundet af fristreglerne i SFL (skatteforvaltningsloven) § 32 a.
Hvis en klage tilbagekaldes, har et motorankenævn ikke kompetence til at fortsætte klagebehandlingen. Se om tilbagekaldelse BEK nr. 1515 af 13/12/2013 § 14.
Genoptagelse af egne afgørelser
Motorankenævn kan efter anmodning herom genoptage egne afgørelser. Se SFL (skatteforvaltningsloven) § 35 g.
Betingelsen for at tillade genoptagelse er som udgangspunkt, at
- der forelægges nye oplysninger
- det skønnes, at oplysningerne ville have medført et væsentligt ændret resultat, hvis de havde foreligget tidligere.
Anmodning om genoptagelse skal som udgangspunkt indgives inden udløbet af fristen i SFL (skatteforvaltningsloven) § 32 a. Dette kan dog fraviges, hvis motorankenævnets afgørelse er indbragt for domstolene. I denne situationer kan klageren tilbagekalde sin klage og anmode om genoptagelse hos nævnet, uanset at nævnte frist er overskredet.
Se afsnit A.A.8.3 Ændringer vedrørende moms og afgifter om fristregler.
Når særlige omstændigheder taler for det, kan motorankenævnet tillade genoptagelse, selv om ovennævnte betingelser ikke er opfyldt.
Motorankenævnet kan ikke genoptage en sag, medmindre der foreligger en anmodning herom fra klageren. Nævnet kan dog genoptage en ansættelse på egen foranledning, hvis formålet med genoptagelsen alene er at berigtige egentlige skrive- eller regnefejl.
Bliver nævnet i øvrigt opmærksom på, at det har truffet en forkert afgørelse, kan nævnet ikke genoptage sagen. Er der tale om en ændring til gunst for klager, bør nævnet foreslå klager at anmode om genoptagelse.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil