Til forside TAX.DK - skat & afgift
Den Juridiske Vejledning 2020-2
<< >>

J.A.20.2.1 ROFUS

Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere (ROFUS), er et register over alle spillere i Danmark, der frivilligt har udelukket sig midlertidigt eller endeligt fra at kunne spille. Hvis man er registreret i ROFUS, er man udelukket fra at spille onlinekasino og online væddemål hos spiludbydere med en dansk spiltilladelse, og man kan ikke få adgang til landbaserede kasinoer i Danmark. ROFUS dækker ikke andre områder, og derfor kan en spiller stadig spille andre typer af spil, selvom vedkommende har registreret sig i ROFUS.

ROFUS administreres og vedligeholdes af Spillemyndigheden.

ROFUS fungerer ved, at en spiller frivilligt registrerer sig på ROFUS.nu, hvis vedkommende ønsker at udelukke sig midlertidigt eller endeligt fra at kunne spille.

Spilleren har mulighed for at registrere sig med en:

  • Spilpause - som varer 24 timer.
  • Midlertidig udelukkelse - som varer enten 1, 3 eller 6 måneder. 
  • Endelig udelukkelse - som er endelig, medmindre vedkommende anmoder Spillemyndigheden om at blive slettet igen. Sletning kan tidligst gennemføres efter 1 år+7 dage fra registreringstidspunktet.

ROFUS indeholder information om cpr.nr. på de angivne spillere i registret, dato og tidspunkt for udelukkelsen og slutdato for en midlertidig udelukkelse.

Midlertidige udelukkelser slettes automatisk, når udelukkelsesperioden er udløbet. Udelukkelsen slettes automatisk på præcis den dato og klokkeslæt, hvor den midlertidige udelukkelse udløber. Det er ikke muligt at slette en midlertidig udelukkelse før tid, og det er ikke muligt at fortryde sin registrering.

En spiller, der har bedt om endelig udelukkelse, kan til enhver tid, dog tidligst et år efter registreringsdatoen, anmode Spillemyndigheden om at blive slettet fra registret. Dette betyder, at det ikke er muligt at fortryde sin registrering om endelig udelukkelse, før der er forløbet minimum et år. Spilleren kan tidligst 7 dage efter sin anmodning om at blive slettet bekræfte anmodningen, for at sletningen i registret kan gennemføres. Har spilleren ikke inden 30 dage bekræftet sit ønske om at blive slettet, vil anmodningen blive annulleret.

En tilladelsesindehaver kan ikke oprette en spiller i ROFUS på spillerens vegne, men tilladelsesindehaver skal informere om muligheden for registrering i ROFUS. En tilladelsesindehaver, der udbyder onlinekasino og online væddemål, skal ligeledes formidle adgang til registrering på alle platforme, hvor der sælges spil. Ligeledes skal et landbaseret kasino på sin hjemmeside formidle adgang til registrering. Dette kan fx gøres ved at linke direkte til registret fra hjemmesiden.

Ved oprettelse af en ny spilkonto skal tilladelsesindehaver konsultere registret for at påse, at den pågældende spiller ikke er registreret i ROFUS. Er en spiller registreret i ROFUS, skal oprettelse af spilkontoen afvises af tilladelsesindehaver.

Hver gang en spiller logger på sin spilkonto hos en tilladelsesindehaver, der udbyder onlinekasino eller online væddemål, skal tilladelsesindehaveren konsultere ROFUS og kontrollere, at vedkommende ikke er registreret i ROFUS. Står en spiller registreret i ROFUS, skal spilleren nægtes adgang til at spille. Ved endelig udelukkelse skal kundeforholdet afsluttes, når spilleren forsøger at logge på sin spilkonto eller når tilladelsesindehaveren på anden vis får oplysning om, at spilleren er endeligt udelukket i ROFUS. Ved midlertidig udelukkelse skal kundeforholdet ikke afsluttes, men spilleren skal nægtes adgang til at spille, så længe udelukkelsen varer.

Hver gang en gæst ønsker adgang til et landbaseret kasino, skal kasinoet konsultere ROFUS og kontrollere, at vedkommende ikke er registreret i ROFUS. Er vedkommende registreret i ROFUS, skal vedkommende nægtes adgang til kasinoet. Det er altså ikke tilstrækkeligt, at vedkommende blot nægtes adgang til at spille.

En spiller registreret i ROFUS fra den 1. januar 2020 eller derefter har pr. automatik frabedt sig at modtage markedsføring fra tilladelsesindehavere i udelukkelsesperioden. Tidligst 24 timer inden en tilladelsesindehaver udsender markedsføring, skal tilladelsesindehaveren konsultere registret for at påse, om spilleren står registreret i ROFUS.

Med markedsføring menes enhver form for kommerciel kontakt, som tilladelsesindehaveren retter mod en borger. Push-beskeder og notifikationer kan betragtes som markedsføring omfattet af pligten til at konsultere ROFUS forud for udsendelse.

Som supplement til ROFUS skal det også være muligt at selvudelukke sig fra at spille direkte hos den enkelte tilladelsesindehaver, hvad enten det er hos en tilladelsesindehaver, der udbyder onlinespil eller landbaseret kasino.

Kilde: Ligningsvejledningen/Den Juridiske Vejledning

Læs også:
BEREGNER
Med Skatteberegning 2021, kan du beregne skatten for indkomståret 2021. Da skatteberegneren har form af et Excel-regneark, er det muligt at gemme de indtastede oplysninger på din egen computer. Skal du beregne skatten for indkomståret 2020, skal du i stedet benytte Skatteberegning 2020.
,, Advokat Tommy V. Christiansen har gjort gældende, at der på intet tidspunkt rejses kritik af klienten, og at klienten selv må tage stilling til, hvorvidt der er grundlag for en reaktion og i givet fald må anlægge en injuriesag.
En lejeindtægt fra udlejning af et værelse til beboelse vil i mange tilfælde være skattefri. Det gælder, uanset om du selv ejer din bolig eller er lejer.
,, I de løbet af de nævnte tre år har Østre Landsret afsagt i alt 162 domme i skattesager. I disse har den skattepligtige fået helt eller delvis medhold i 19 af sagerne. Det svarer til, at de skattepligtige har tabt 88% af sagerne.

I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Skattemyndighedernes opgave er at forvalte den lovgivning, som gælder på skatteområdet. Ved varetagelsen af denne opgave skal myndighederne opretholde borgernes tillid til, at myndighederne holder sig til lovgrundlaget. Den opretholdes ikke, hvis myndighederne giver skatteyderen en opfattelse af, at en lovbunden afgørelse - f.eks. en skatteansættelse - er genstand for forhandling med SKAT.
SKAT er pr. 1. juli 2018 blevet splittet op i 7 styrelser: Skattestyrelsen, Toldstyrelsen, Vurderingsstyrelsen, Gældsstyrelsen, Motorstyrelsen, Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt Administrations- og Servicestyrelsen.
,, Udlejes et sommerhus, som også benyttes privat, vil lejeindtægten ofte være skattefri. I visse tilfælde vil en del af lejen dog skulle beskattes.
,, Selvstændige, der driver deres virksomhed som et ApS eller et A/S, vil således igen kunne få omkostningsgodtgørelse, når en afgørelse fra SKAT indbringes for Landsskatteretten eller de almindelige domstole.
Kommuneskatte­procenterne bliver lagt til grund ved skatteberegningen for indkomståret 2021. Afgørende er, i hvilken kommune man havde bopæl den 5. september 2020.

,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.

Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013

Skatteberegnere
Skattesager
Befordring
Rejse
Erhvervsmæssige udgifter
Personalegoder
Lønmodtagere
Virksomheder
Ægteskab og samliv
Børn
Studerende
Bolig og fast ejendom
Motor
Pension
Aktier, obligationer og fordringer
Gaver, legater og gevinster
Arv og succession
Arbejde i udlandet
Flytning til og fra Danmark
Told og afgift
! Materialet på TAX.DK har alene til formål at informere generelt om udvalgte retsregler. Har du behov for at træffe beslutning om, hvorvidt - og i givet fald hvordan - du skal handle i et konkret tilfælde, bør du altid søge bistand hos en skatterådgiver eller anmode om et bindende svar fra SKAT.