J.A.10.5.9.1 Whistleblowerordning
Indhold
Afsnittet indeholder:
- Uafhængig og selvstændig (J.A.10.5.9.1.1 Uafhængig og selvstændig)
- Anonymitet (J.A.10.5.9.1.2 Anonymitet)
- Undtagelse (J.A.10.5.9.1.3 Undtagelse)
- Dokumentation (J.A.10.5.9.1.4 Dokumentation)
Kasinoer skal etablere en whistleblowerordning, hvor deres ansatte via en særlig, uafhængig og selvstændig kanal kan indberette overtrædelser eller potentielle overtrædelser af hvidvasklovgivningen begået af virksomheden, herunder af ansatte eller medlemmer af bestyrelsen i virksomheden. Alle indberetninger skal kunne foretages anonymt.
Kravet om en whistleblowerordning gælder for alle virksomheder, der beskæftiger flere end fem ansatte. Ordningen skal være etableret senest tre måneder efter, at virksomheden har ansat den sjette ansatte. Alle ansatte, der har en ansættelseskontrakt med kasinoet, skal tælles med i opgørelsen af antal ansatte hos udbyderen.
Hvis kasinoet allerede har en whistleblowerordning som følge af anden lovgivning, kan denne ordning også omfatte indberetninger efter hvidvaskloven. Det skal dog være muligt for den ansatte at foretage indberetningen anonymt, uanset om dette kræves af den lovgivning, som den eksisterende ordning er etableret som følge af.
Ligeledes kan en whistleblowerordning outsources til en ekstern leverandør eller etableres via kollektiv overenskomst, fx ved etablering i et fagforbund, hvortil ansatte hos kasinoer kan foretage indberetninger.
Spillemyndigheden har som tilsynsmyndighed ligeledes en whistleblowerordning, hvortil ansatte hos kasinoer kan foretage indberetninger om overtrædelser eller potentielle overtrædelser af hvidvaskloven. Den er tilgængelig på Spillemyndighedens hjemmeside under fanebladet "Kontakt". Det bemærkes, at Spillemyndighedens whistleblowerordning ikke kan erstatte kasinoets pligt til at etablere en whistleblowerordning. Den fungerer således kun som et supplement.
Se hvidvasklovens § 35.
Se også
- Afsnit J.A.1.4.7 Spillemyndighedens tavshedspligt om Spillemyndighedens tavshedspligt i forbindelse med modtagelse af indberetninger.
Læs også:
I Østre Landsret findes der 3 dommere, der har deltaget i henholdsvis 23, 28 og 37 skattesager, og som aldrig har givet en skatteyder medhold i noget, hverken helt eller delvis.
,, Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at der i knap halvdelen af klagesagerne ikke findes dokumentation for den afgørelse, som SKAT har truffet, og at et af hovedprincipperne inden for forvaltningsretten - officialprincippet - er tilsidesat. Det er i sådanne sager ikke muligt at vurdere, om SKAT har taget saglige hensyn i klagebehandlingen.
Rigsrevisionens beretning om den offentlige ejendomsvurdering, august 2013
Værelsesudlejning (hus og ejerlejlighed)
Værelsesudlejning (andelsbolig)
Skattefri avance ved salg af hus
Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed
Erhvervsmæssig sommerhusudlejning
Registreringsafgift for nye og brugte motorkøretøjer
Registreringsafgift ved indførsel af brugt bil